خلاصة:
در نظام الاهیاتی شلایرماخر، مفهوم احساس جایگاه مهمی دارد و شالودة تجربة دینی در نگاه او مبتنی بر آن است. سؤال پژوهشی مقالة حاضر، دربارة مفهوم احساس (Gefühl) از نگاه شلایرماخر با توجه به آثار او تا سال 1792 میلادی است. شلایرماخر در زمانهای زیسته که مواجهة فیلسوفان با مسائل مابعدالطبیعه و الاهیات، نسبت به دوران باستان و قرون وسطی تفاوتهای چشمگیری یافته است. هرچند موضوعات اصلی فلسفه همچون خدا، نفس و جاودانگی آن، محوریت خود را از دست نداده بودند، اما فیلسوفان از افقی دیگر به آنها مینگریستند و این سبب انقلابی در نظامهای الاهیات مدرسی شد. شلایرماخر از یک سو در ردای کشیش مسیحی پا به میدان مینهد که متأثر از جریان فلسفة کانتی و اندیشههای اوست؛ از سوی دیگر او به دنبال تعریفی دوباره از دین با توجه به مفهوم احساس است تا بتواند دین را از فروکاست به اخلاق کانتی برهاند. او در رسالههای نخستین خویش با تأثیرگرفتن از ارسطو و فیلسوفان یونانی و جریان فلسفة استعلایی کانت، حول مفهوم احساس میکوشد دینداری و الاهیات مسیحی را از سیطرة اندیشههای کانت و عقلگرایی دورة روشنگری نجات دهد؛ در این مقاله میکوشیم با تأکید بر آثار اولیه شلایرماخر تا سال 1792 سیر تحولات مفهوم احساس را بررسی کنیم.
In Schleiermacher’s theological system, the concept of Feeling (Gefühl) has a significant role and the foundation of Religious Experience, in his view, is based on it. In this article, the most important question is related to the concept of Feeling from Schleiermacher’s viewpoint with emphasis on his works up to 1792 C.E. Schleiermacher lived in a time when philosophers were faced with a kind of metaphysics and theology, that was so different from those of antiquity and the middle ages. Although the main themes of philosophy, such as God, the soul and its immortality, had not lost their focus; philosophers, looked at them from a different perspective, and this led to a revelation in the systems of Scholastic Theology. On the one hand, Schleiermacher is known as a famous priest, and on the other hand, he is known as a philosopher who is influenced by Kantian philosophy. He seeks to redefine religion according to the concept of “Feeling” in his philosophical theology to rescue it from its decline into Kantian morality. In his early treatises, under the influence of Aristotle and Greek philosophers, and the Kant’s transcendental philosophy, he tries to save Christian theology from the domination of Kant’s ideas and Enlightenment rationalism.
ملخص الجهاز:
او در رساله هاي نخستين خويش با تأثيرگرفتن از ارسطو و فيلسوفان يوناني و جريان فلسفۀ استعلايي کانت ، حول مفهوم احساس ميکوشد دينداري و الاهيات مسيحي را از سيطرة انديشه هاي کانت و عقل گرايي دورة روشنگري نجات دهد؛ در اين مقاله ميکوشيم با تأکيد بر آثار اوليه شلايرماخر تا سال ١٧٩٢ سير تحولات مفهوم احساس را بررسي کنيم .
براي مطالعه ي بيشتر در اين زمينه به اثر راتکليف با عنوان زير بنگريد: Ratcliffe, Matthew, Feelings of Being: Phenomenology, Psychiatry, and the Sense of Reality, Oxford University Press, Oxford, 2008.
پي نوشت ١- از مجموعۀ آثار شلايرماخر به زبان آلماني بنگريد به مرجع زير به اختصار ويرايش جديد آثار او در سال ١٩٨٤ را KGA ناميده است : Friedrich Schleiermacher, Lectures on Philosophical Ethics, Cambridge University Press, New York, USA, 2002, p.
1. - Schleiermacher, Friedrich, Kritische Gesamtausgabe/ Anmerkungen zu Aristoteles: Nikomachische Ethik 8-9, 1788, edited by Hans-Joachim Birkner and Günter Meckenstock in KGA I/1, Walter de Gruyter, Berlin, New York, 1984.
1. - Schleiermacher, Friedrich, Kritische Gesamtausgabe/ Anmerkungen zu Aristoteles: Nikomachische Ethik 8-9, 1788, edited by Hans-Joachim Birkner and Günter Meckenstock in KGA I/1, Walter de Gruyter, Berlin, New York, 1984.
- Schleiermacher, Friedrich, Kritische Gesamtausgabe/ Über das höchste Gut, (1789), edited by Hans-Joachim Birkner and Günter Meckenstock in Part 1: Schriften und Entwürfe, Bd. l.
- Schleiermacher, Friedrich, Kritische Gesamtausgabe/ Über das höchste Gut, (1789), edited by Hans-Joachim Birkner and Günter Meckenstock in Part 1: Schriften und Entwürfe, Bd. l.