خلاصة:
اولویتهای ارزشی افراد متأثر از عوامل گوناگون متفاوت است که این موضوع بر رفتارها وکنشهای اجتماعی افراد تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تفاوتهای جنسیتی در نظام ارزشی، اشتیاق تحصیلی، شایستگی اجتماعی و سبکهای شناختی دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعه پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش 150 نفر از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نظام ارزشی (زارع شاهآبادی و ترکان، 1394)، اشتیاق دانشجویان جونیوس و گوز (2015)، ادراک شایستگی هارت (1982) و پرسشنامه سبکهای شناختی کرتون (1967) استفاده شد. دادهها با استفاده ازتحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در ارزشهای مادی، شایستگی شناختی، شایستگی اجتماعی، شایستگی فیزیکی دانشجویان پسر نمرات بالاتری به دست آوردند همچنین در مؤلفههای اشتیاق شناختی، رابطه با همسالان، اشتیاق رفتاری، اشتیاق تحصیلی و سبک شناختی نوگرا/ پژوهنده دانشجویان دختر نمرات بالاتری به دست آوردند. نظر به نتایج پژوهش، ضروری است دستاندرکاران تعلیم و تربیت در استفاده از راهبردهای تربیتی و شیوههای تدریس، جنسیت و تفاوتهای فردی دانشجویان را بر اساس ابعاد اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی و معنوی مدنظر داشته باشند
اThe value priorities of individuals affected by various factors vary, which affects people's social behaviors and actions. The present study was conducted with the aim of gender differences in the value system, academic enthusiasm, social competence and students' cognitive styles. This study was a post-event study. The statistical population of this study included all undergraduate students of the University of Tehran in the academic year of 1397-98. The research sample was 150 male and female students of Tehran University who were selected by stratified random sampling. The value system questionnaire (Zareh Shahabadi and Turkan, 2015), the enthusiasm of Jonius and Goz students (2015), Hart's competency perception (1982) and Curton's cognitive style questionnaire (1967) were used to collect information. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that higher material scores were obtained in material values, cognitive competence, social competence, and physical competence of male students. They got higher scores. Based on the results of the research, it is necessary for educators to consider the use of educational strategies and teaching methods, gender and individual differences of students based on social, psychological, cultural and spiritual dimensions
ملخص الجهاز:
تفاوت های جنسیتی در نظام ارزشی ، اشتیاق ، شایستگی اجتماعی و سبک های شناختی دانشجویان 1 محبوبه موسیوند چکیده اولویت های ارزشی افراد متأثر از عوامل گوناگون است که این موضوع بـر رفتارهـا وکـنش هـای اجتمـاعی افراد تأثیر می گذارد.
Miceli, de Palo, Monacis, Cardaci & Sinatra 2 .
Wouters, Colpin, Van Damme & Verschueren 4 .
Marsh, Martin, Yeung & Craven 2 .
Timler, McIntyre, Rose & Hands 4 .
McInerney, Cheng, Mok & Lam 5 .
بنابراین ، هدف پژوهش حاضر تفاوت های جنسیتی در نظام ارزشی ، اشتیاق تحصیلی ، شایستگی اجتماعی و سبک های شناختی دانشجویان دانشگاه تهران است .
perceived competence questionnaire / 17 (١٩٨٢) با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامۀ ادراک شایستگی کودکان ، نشان از روایی و پایایی مطلوب این ابزار داشت .
بنابراین ، پژوهش حاضر با هدف تفاوت های جنسیتی در نظام ارزشی ، اشتیاق تحصیلی ، شایستگی اجتماعی و سبک های شناختی دانشجویان انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان دختر در مؤلفه های اشتیاق شناختی ، رابطه با همسالان ، اشتیاق رفتاری و اشتیاق تحصیلی نمرات بالاتری در مقایسه با دانشجویان پسر به دست آورده اند.
از این رو دانشجویان پسر که از لحاظ اجتماعی ، تحصیلی و ورزشی احساس شایستگی می کنند، محتمل است که رفتارهای جامعه پسندانه تری نیز نشان دهند و به همین / 26 دلیل محبوبیت بیشتری در بین همسالان خود داشته باشند.