خلاصة:
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی همواره تلاش دارند تا بهترین و مناسبترین پاسخ را برای پرسشها و نیازهای مراجعان خود فراهم کنند. با توجه به افزایش روزافزون و تنوع فراوان منابع اطلاعاتی، هر کتابخانهای توان و امکان تهیه و دسترسپذیر ساختن آنها را ندارد. نرگس نشاط همکاری میان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را راهحلی برای توسعه دسترسپذیری کتابخانه به انواع منابع اطلاعاتی جهت رفع نیازهای مراجعان آنها میداند و در قالب کتاب «نظامهای همکاری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» به این موضوع پرداخته است. این کتاب که میتواند به عنوان یک منبع آموزشی برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و یک منبع کاربردی برای متخصصان و حرفهمندان این علم قلمداد شود، به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد بررسی انتقادی قرار گرفت. در این مقاله پس از معرفی کتاب مورد بحث، نویسنده و ناشر آن، ساختار کتاب مورد اشاره قرار گرفته و سپس به نقد شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده است. اثر حاضر یک کتاب تخصصی در موضوع همکاریهای بین کتابخانهای و مراکز اطلاعرسانی و دارای سطح علمی مناسب است. از مهمترین کاستیهای کتاب ضعف در جنبههای کاربردی کتاب، عمومی بودن برخی مطالب و کهنه بودن منابع آن است.
Libraries and information centers always try to provide the best and most appropriate answers to their clients’ questions and needs. Due to the increasing and diverse variety of information resources, many libraries do not the capacity to provide these resources and make them accessible. Narges Neshat considers cooperation between libraries and information centers as a solution to expand the library’s access to a variety of information resources to meet the needs of their clients. Moreover, by publishing the book “Collaborative Systems in Libraries and Information Centers”, the author has addressed this issue. This resource, which can be considered as an educational resource for students of information and knowledge science and an applied source for specialists and professionals in this science, was critically examined in a descriptive-analytical manner. In this article, after introducing the book, its author and publisher, the structure of the book is mentioned, and then the book is reviewed in both form and content terms. This work is a specialized book in the subject of cooperation between libraries and information centers and has an appropriate scientific level. The most important weakness of this work is the lack of applied aspects; a few parts of this book are not specialized, and the resources used for this work are old.
ملخص الجهاز:
در اين ميان كتاب نظامهاي همكاري در کتابخانهها و مراكز اطلاعرساني، نوشتۀ دكتر نرگس نشاط، باتوجهبه اينكه بهطور كامل و تخصصي درزمينۀ موضوع مهم همكاريهاي بين کتابخانهها و مراكز اطلاعرساني است، موردتوجه قرارگرفته شد تا نسبت به بررسي انتقادي آن بهعنوان يك منبع اطلاعاتي و آموزشي در حوزۀ موردنظر اقدام شود.
چند نکتۀ جزئی هم درزمینۀ ابعاد آموزشی اثر قابلبحث است: در صفحات 17 و 18 به تعدادي از فهرستگانهاي بينالمللي اشاره شده است که باتوجهبه هدف آموزشي كتاب درراستاي تربيت دانشجويان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسي، براي توسعۀ همكاريهاي بين کتابخانهاي، درعمل مناسب است و اشارهاي هم به فهرستگانهاي داخلي مانند پایگاه اطلاعرسانی کتابخانههای ایران (www.
4. 3 میزان استحکام تحلیلها و تبیینهای ارائهشده در اثر دركنار مطالب ارزشمند و مستند ارائهشده در متن كتاب، چند موضوع قابلاشاره درزمينۀ موارد مطرحشده در كتاب وجود دارد: در صفحۀ 1 در پیشگفتار و همچنین در پاراگراف 2 صفحۀ 10 آمده است: «سياست مراكز اطلاعرساني از مالكيت بر منابع به دسترسي به منابع اطلاعاتي تغيير كرده است»، هرچند رسيدن به اين نگرش و سياست مهم و ضروري بهنظر ميرسد، همچنان بسياري از کتابخانههاي بزرگ بر موضوع مالكيت بر منابع تأکید دارند كه خود مانع بزرگي برسر راه همكاريهاي بين کتابخانهاي است، لذا اين تغيير بيانشده هنوز كامل صورت نگرفته است.
اشاره به فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي، شبكهها، و زيرساختها هم از نقاط مهم و ارزشمند كتاب است؛ هرچند اعتقاد بر اين است كه بهتر بود بیشتر به تأثیر آنها در توسعه و ارتقای همكاريهاي بين کتابخانهاي و مراكز اطلاعرساني پرداخته ميشد.