خلاصة:
پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند این مهم را به دانشجو انتقال دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور مرکب از ابعاد، مولفه ها و شاخص هایی برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. بدین منظور، از روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. نمونه ای هدفمند متشکل از 21 نفر از خبرگان آموزش عالی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. سپس یافته ها در ابعاد آموزش پژوهش محور، فرآیند پژوهش محور، مدیریت و رهبری پژوهش محور و خروجی پژوهش محور تنظیم شد. همچنین در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده بر روی نمونه ای متشکل از 951 نفر از اعضای
هیئت علمی، روسا و معاونین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. داده های حاصل از پرسشنامه جهت آزمون با استفاده از نرم افزار spss و smart-pls تجزیه و تحلیل گردید. در رابطه با اولویت بندی مولفه های دانشگاه پژوهش محور نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد مولفه انگیزه پژوهشی در اولویت اول و مولفه ارزشیابی پژوهش محور در اولویت آخر قرار دارد. در رابطه با تعیین وضعیت الگوی مذکور با استفاده از آزمون t تک نمونه ای اعتبار تمامی مولفه های تحقیق به جز ارزشیابی پژوهش محور از طرف افراد شرکت
کننده در تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
بنابراين ميتوان گفت دانشگاه ها از يک سو تأمين کننده نيروي انساني متخصص در سطح عالي هستند و از سوي ديگر بسياري از توانايي هاي علمي، تحقيقاتي و آزمايشگاهي مربوط به اقتدارزائي علمي در آنها متمرکز شده است ؛ از طرفي حوزه هاي مصرف علم نيز ضمن اينکه بستري عملي و مکاني براي واقع سازي مشتري مدار دانش و تجارب تحقيقاتي و دانشگاهي به شمار مي رود، به نيروي آموزش ديده و متخصص در توجه به نيازهاي فني و مديريتي در تحقيق و توسعه نيز نياز دارد (اسکندري،٢٥:١٣٨٣).
پس به طور خلاصه ميتوان بيان کرد که از نظر هدف تحقيق با توجه به اينکه پژوهش حاضر به دنبال طراحي ارائه الگوي دانشگاه پژوهش محور براي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي شهر تهران است ، در حيطه تحقيق کاربردي طبقه بندي ميشود.
١ نتايج جدول فوق نشان مي دهد t مشاهده شده تمامي مؤلفه هاي دانشگاه پژوهش محور براي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي شهر تهران به جز يکي از مؤلفه ها از نظر شرکت کنندگان در سطح آلفاي ٥ درصد معنادار است يعني بين ميانگين مشاهده شده و ميانگين مورد انتظار(حدمتوسط ) تفاوت معناداري مشاهده مي شود به عبارت ديگر از نظر رؤسا، اعضاي هيئت علمي و معاونين دانشگاه آزاد اسلامي اعتبار مؤلفه هاي تدريس پژوهش محور، يادگيري پژوهش محور، برنامه درسي پژوهش محور، مشتري محوري، خودکارآمدي پژوهش ، ساختار مسأله محور، ارتباط با جامعه و مسئوليت اجتماعي، رهبري علمي و تحول گرا، مديريت کيفيت ، سازمان مشارکتي، توانمندسازي، توليدات و دستاوردهاي علمي و پژوهشي، چشم اندازهاي جديد، انگيزه پژوهشي، انديشه محوري و توليد دانش به عنوان مؤلفه هاي موثر در دانشگاه پژوهش محور تاييد مي گردد.