خلاصة:
پژوهش مورد نظر با هدف بررسی رابطه هیجان تحصیلی و اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه،کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اصفهان میباشند. نمونه مورد مطالعه شامل 340 نفراز دانش آموزان (182نفردختر، 158نفر پسر) که از طریق نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدهاند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005) و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) میباشد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد مولفه های هیجان تحصیلی و اهداف پیشرفت عملکرد تحصیلی را پیش بینی میکنند همچنین بین اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده شد ولی بین اهداف پسران و دختران تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
تجزيه و تحليل داده ها نشان داد مولفه هاي هيجان تحصیلی و اهداف پيشرفت عملکرد تحصيلي را پيش بيني ميکنند همچنین بین اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری مشاهده شد ولی بین اهداف پسران و دختران تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
جدول4: معنادار بودن ضرايب رگرسيون پيش بيني معدل تحصيلي [%%ابتدای جدول%%ملاک؛ ضرايب استانداردنشده؛ خطاي استاندارد؛ β؛ t؛ p ثابت نوميدي؛ 921/17 049/0-؛ 273/0 01/0؛ 256/0-؛ **578/65 **78/4-؛ 000/0 000/0 ثابت نوميدي اهداف تسلط-گرايش؛ 164/19 046/0- 224/0-؛ 4/0 01/0 054/0؛ 24/0- 214/0-؛ **793/47 **661/4- **156/4-؛ 000/0 000/0 000/0 ثابت نوميدي اهداف تسلط-گرايش غرور؛ 476/17 041/0- 198/0- 067/0؛ 643/0 01/0 054/0 02/0؛ 216/0- 189/0- 173/0؛ **192/27 **215/4- **679/3- *332/3؛ 000/0 000/0 000/0 000/0 %%انتهای جدول%%] ( 05/0p < ((01/0p < نتايج بررسي ضرايب رگرسيون نيز نشان داد که در مرحله اول متغير نوميدي تاثير منفي و معناداري بر معدل تحصيلي دارد(000/0P=،78t=-4/،049/0B=-) و با يک واحد افزايش در متغير نوميدي متغير معدل تحصيلي 049/0 کاهش پيدا ميکند.
جدول شماره 5: نتيجه تحليل رگرسيون همزمان عملکرد تحصيلي روي مولفههاي اهداف پيشرفت [%%ابتدای جدول%%پيش بيني کننده؛ مدل؛ مجموع مجذورات؛ درجه آزادي؛ ميانگين مجذورات؛ F؛ سطح معني داري؛ R؛ R2 ؛ رگرسيون؛ 403/106؛ 4؛ 601/26؛ 213/7؛ 000/0؛ 282/0؛ 08/0 ؛ باقيمانده؛ 83/1231؛ 334؛ 688/3؛ ؛ ؛ ؛ ؛ کل؛ 233/1338؛ 338؛ ؛ ؛ ؛ ؛ %%انتهای جدول%%] نتايج نشان داد بين اهداف پيشرفت با معدل تحصيلي رابطه خطي معناداري وجود دارد (000/0P=،213/7=(334،1)(F و8 درصد واريانس(08/0=R2) معدل تحصيلي را تبيين ميکند.
Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults.
Relation between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science .