خلاصة:
ساختار هنری و تکنیکی و ویژگیهای ملموس فیلم، در بیننده پاسخهایی را برمی انگیزد. کارگردان با توجه به روایت، موقعیتهای دراماتیک و ملاحظات تصویری، صحنه را تصویر میکند. جریان روایت درون صحنه، با توجه به استانداردهای دراماتیک و تصویری و نحوه قرارگیری دوربین توسط کارگردان خلق می شود. چیدمان عناصر مختلف با نظم خاص، در یک نما، اطلاعات زیادی از زمان و مکان و نحوه زندگی شخصیتها، شرایط روحی آنها و غیره به مخاطب میدهد. این نحوه چیدمان فضای را خلق می کند که استیج کردن قلمداد میشود. در استیجینگ فنهای گوناگونی را میتوان به کار گرفت که در دید و در نهایت دیدگاه مخاطب تاثیرگذار باشد. مسئله اصلی پژوهش بررسی میزان تاثیر و کارکرد فضاسازی با تاکید بر تکنیک استیجینگ است. روش پژوهش کیفی و با رویکردی توصیفی تحلیلی میباشد. بر این اساس مسئله اصلی پژوهش حاضر، واکاوی نحوه استفاده مناسب از صحنه و فضایی است که میتواند برای طراحی در نظر گرفته شود تا به فرایند استیج کردن کمک می نماید. این پژوهش پس از ارائه مبانی نظری تحقیق تلاش خواهد
کرد برای آشکارسازی بحث انیمیشن «روال-ای» را مورد بررسی قرار دهد.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس مسئله اصلي پژوهش حاضر، واکاوي نحوه استفاده مناسب از صحنه و فضايي است که مي تواند براي طراحي در نظر گرفته شود تا به فرايند استيج کردن کمک مي نمايد.
بر اين اساس مسئله اصلي پژوهش حاضر واکاوي نحوه استفاده مناسب از صحنه و فضايي است که ميتواند براي طراحي در نظر گرفته شود تا به فرايند استيج کردن کمک مينمايد.
يکي از قدرتمندترين راه هاي هدايت چشم مخاطب براي اينکه بگوييم به جايي که من نگاه مي کنم نگاه کن ، اين است که بيننده جهت نگاه کاراکتر حاضر در صحنه را دنبال کند (٢٠٠٩١٨٠,Glebas).
(اوکريک و ديگران ، ١٣٩٠: ١٠٣) راه هاي زيادي براي استفاده از عناصر ترکيب بندي به منظور خلق توهم فضاي سه بعدي در قاب فيلم يا ويدئو وجود دارد.
(کرس و ليون ، ١٣٩٦: ٢٧٩) 2 ٤-٢-٣- ميزانسن "ميزانسن " يعني قسمتي از کار فيلم سازي که روي صحنه انجام ميگيرد، مثل بازي دادن هنرپيشه ها، انتخاب جا و حرکت دوربين ، نورپردازي و غيره ، در مقابل عمل مونتاژ که بعدا انجام ميشود (برادران ابراهيمي، ١٣٩١: ٣٧).
(تصوير٤) ٥-٣-٤- نور در سکانس هاي مربوط به کرة زمين در انيميشن وال -اي، از نور، براي ايجاد کيفيت فضايي خاصي که زمين پيدا کرده استفاده شده است .
٥-٣-١٢- ترکيب بندي تصوير ٥-٣-١٢-١- مناطق مثبت و منفي کادر در تصوير ١٥ فضاي مثبت ، تابلوهاي تبليغاتي نوراني و با رنگ هاي مکمل آبي و قرمز براي ايجاد جذابيت تصويري و تأثير بر مشتري است که مردم را به مصرف گرايي تشويق ميکند.