خلاصة:
جهانی شدن و ارتباطات مداوم سازمانها و افراد در دنیای امروز سبب گردیده تا سبک رهبری گذشته دیگر کارآیی خود را به منظور رشد و بقای سازمانی از دست دهند و سازمانها مستلزم سبک رهبری متفاوت و جدیدی هستند که به تخصیص درست منابع و داراییهای مادی و انسانی، در راستای تحقق اهداف سازمان بپردازد و با توسعه ظرفیتها و بستر را برای استفاده بهینه از آنها فراهم سازد. در این پژوهش برای دستیابی به بررسی رابطه دوجهی رهبری- مدیریت با اقتصاد نوآوری دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان جامعه آماری انتخاب گردیده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی میباشد. بررسی موضوع مورد نظر در ابتدا به جمع آوری دادهها و اطلاعات از روش کتابخانهای و به صورت اسنادی استفاده گردید وسپس زیر نظر اساتید پرسشنامه تدوین گردیده و از روش پیمایشی برای جمع آوری دادهها استفاده گردید. سپس با استفاده از نرم افزار Spss به تجزیه و تحلیل آماری پرداخته شد. دبیرخانه هیات امناء و موسس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان جامعه آماری دارای 66 نفر کارمند است که از روش سرشماری برای جمع آوری اطلاعات مورد پژوهش استفاده گردید.
Globalization and constant inter-organizational interaction have proved conventional leadership styles as inefficient factors in organizational survival and growth. What organizations need now is innovative leadership that can allocate materials and human resources in line with organizational goals and expand capacities to optimize the use of available resources. The purpose of the present applied enquiry was hence to explore the relationship between dimensions of innovation economy and key factors of organizational Bidimensional leadership-managerial model. To this end, Board of Trustees and Founders atIslamic Azad University, comprising 66 members, was selected via census as the research population. Initially, relevant research data were collected through library survey and a researcher-made questionnaire was designed under the supervision of experts in the field to be completed by the research participants. The research data were then statistically analyzed through SPSS software. Therefore, the use of two aspects of leadership-management based on the method of innovation economics can create the value of learning and the motivation and commitment of employees as a whole, which can lead to a two-dimensional excellence of employees and the organization.
ملخص الجهاز:
رابطه ابعاد اقتصاد نوآوري با عوامل کليدي مدل دو وجهي رهبري-مديريتي سازمان با پايش موردي دبيرخانه هيأت امناء و موسس دانشگاه آزاد اسلامي 1 مينا قدمي 2* علي اکبر رضايي 3 عباسعلي قيومي چکيده جهاني شدن و ارتباطات مداوم سازمان ها و افراد در دنياي امروز سبب گرديده تا سبک رهبري گذشته ديگر کارآيي خود را به منظور رشد و بقاي سازماني از دست دهند و سازمان ها مستلزم سبک رهبري متفاوت و جديدي هستند که به تخصيص درست منابع و داراييهاي مادي و انساني، در راستاي تحقق اهداف سازمان بپردازد و با توسعه ظرفيت ها و بستر را براي استفاده بهينه از آن ها فراهم سازد.
جهاني شدن و ارتباطات مداوم سازمان ها و افراد در دنياي امروز سبب گرديده تا سبک رهبري گذشته ديگر اثربخشي خود را به منظور رشد و بقاي سازماني از دست دهند و سازمانها مستلزم سبک رهبري متفاوت و جديدي هستند که به تخصيص درست منابع و داراييهاي مادي و انساني، در راستاي تحقق اهداف سازمان بپردازد و با توسعه ظرفيت ها و بستر را براي استفاده بهينه از آن ها فراهم سازد.
داشتن مدل نظام دو وجهي رهبري-مديريتي سبب مي گردد تا با تکيه بر اصول حاصل از آن ، براي هم گامي و هم - سويي بيشتر کارمندان با سازمان ، آنان با انگيزه ، خود کارآمد و خود کنترل گردند و به صورت خود يادگيرنده و ياد دهنده به صورت مستمر در راه توسعه سازماني گام بر دارند که اين مهم با تمرکز بر ابعاد اقتصادي نوآوري تحقق مي يابد (داونپورت ، ١٣٩١: ٥١).
(2007), “Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance,” Strategic Management Journal, 28(13), 1319-1350.