خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی و مطالعه سطوح تفکر و نحوه یاددهی – یادگیری ریاضیات و هندسه و همچنین ارائه مدلی جهت تدریس کارآمد در کلاس درس بر مبنای شناسایی سطوح تفکر دانش آموزان ، بدفهمی های رایج در آنان ، ارائه تکالیف مهارت محور و ارتقا سطوح تفکر ریاضی و هندسه دانش آموزان ارائه گردیده است. با استفاده از نظریه های مختلف در حوزه آموزش ریاضیات و هندسه مانند نظریه ون هیلی می توان بدفهمی ها و سطوح تفکر دانش آموزان را شناخت و سعی در ارتقاء سطوح تفکر و انگیزش آنان کرد. بر اساس نظریه ون هیلی بدفهمی ها و عدم درک ریاضی دانش آموزان ریشه در عدم آموزش صحیح به آنان دارد و نه به خاطر سن بیولوژیکی آنان. در پژوهش حاضر سعی می کنیم از راه شناخت روش های درک ریاضیات در دانش آموزان و استفاده از نظریه ون هیلی در هندسه به شناسایی بدفهمی های رایج در دانش آموزان برسیم و با ارائه آموزش های صحیح و تکالیف مهارت محور سعی در ارتقاء سطوح فکری آنان کنیم. روش پژوهش از نوع مروری با بررسی اسناد و مقالات و پژوهش های معتبر در حوزه آموزش ریاضی و هندسه است. همچنین در پژوهش از تجربیات زیسته اینجانب در حوزه آموزش ریاضی و همچنین تبادل تجربه میان اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مازندران استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
ارائه مدل تدریس هدفمند ریاضیات بر مبنای تکالیف مهارت محور و نظریه ون هیلی در تفکر هندسی امیرمحمد مومنی کوهستانی1 1 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان مازندران(نویسنده مسئول) چکیده این پژوهش به منظور بررسی و مطالعه سطوح تفکر و نحوه یاددهی – یادگیری ریاضیات و هندسه و همچنین ارائه مدلی جهت تدریس کارآمد در کلاس درس بر مبنای شناسایی سطوح تفکر دانش آموزان ، بدفهمی های رایج در آنان ، ارائه تکالیف مهارت محور و ارتقا سطوح تفکر ریاضی و هندسه دانش آموزان ارائه گردیده است.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) شکل1- مدل پیشنهادی برای تدریس در ریاضیات بر مبنای نظریه ون هیلی و بدفهمی های ریاضی و تکالیف مهارت محور ابتدا باید بدانیم سیر یادگیری ریاضی چگونه است ؟ ، آیا می توان سیر یادگیری ریاضی در دانش آموزان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد ؟ ، به طور کلی چگونه ریاضیات یاد گرفته می شود ؟ ، برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا فرآیند تفکر انسان را بررسی کنیم .
بنابراین همان طور که بیان شد جهان بر اساس نظم و قانون ریاضی استوار است و باید از محیط پیرامون دانش آموز برای یاددهی یادگیری ریاضیات استفاده کرد و تجربیات روزمره را در زندگی با دید ریاضیات بررسی کرد و از دل آن ها به آموزش پرداخت در این راستا ارائه تکالیف مهارت محور که جلوتر به توضیح جامع تری از آن می پردازیم سبب ایجاد ارتباط میان آموزش ریاضی و محیط پیرامون بر اساس مهارت های ریاضی دانش آموزان می شود .