خلاصة:
هدف اساسی این تحقیق بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول با چسبندگی انتظارات مدیران با تاکید بر نوع حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است .در این پژوهش متغیر رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل و چسبندگی انتظارات مدیران به عنوان متغیر وابسته می باشد. جهت نیل به هدف این پژوهش 2 فرضیه تدوین گردیده است . نمونه آماری این پژوهش شامل84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد ،که اطلاعات این شرکتها برای یک دوره 6 ساله از سال 1392 الی 1397 مورد بررسی قرار گرفته اند و داده های جمع آوری شده از صورت های مالی وتوسط نرم افزار SPSS با آزمون رگسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و درنهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که مولفه های رقابت در بازار محصول با چسبندگی انتظارات مدیران رابطه مستقیم وجود دارد و همچنین نوع حسابرس بر رابطه رقابت در بازار محصول و چسبندگی انتظارات مدیران تاثیر مستقیمی دارد.
ملخص الجهاز:
نمونه آماری این پژوهش شامل84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد ،که اطلاعات این شرکتها برای یک دوره 6 ساله از سال 1392 الی 1397 مورد بررسی قرار گرفته اند و داده های جمع آوری شده از صورت های مالی وتوسط نرم افزار SPSS با آزمون رگسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و درنهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که مولفه های رقابت در بازار محصول با چسبندگی انتظارات مدیران رابطه مستقیم وجود دارد و همچنین نوع حسابرس بر رابطه رقابت در بازار محصول و چسبندگی انتظارات مدیران تاثیر مستقیمی دارد .
4-4-1 نتایج آزمون فرضیههای پژوهش این پژوهش شامل دو فرضیه اصلی میباشد که به صورت زیر آزمون میشوند: فرضیه اول: بین رقابت در بازار محصول و چسبندگی انتظارات مدیران رابطه وجود دارد (به تصوير صفحه مراجعه شود)جدول(4-6): نتایج آزمون فرضیه اول پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در بررسی معنی دار بودن مدل با توجه به این که مقدار ضریب تعیین (015/) است و معناداری مدل برابر با (000.
فرضیه دوم: نوع حسابرس بر رابطه رقابت در بازار محصول و چسبندگی انتظارت مدیران تاثیر دارد جدول (4-7): نتایج آزمون فرضیه دوم پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در بررسی معنی دار بودن مدل با توجه به این که مقدار ضریب تعیین( 016/.
نتایج حاصل از یافته های تحقیق فرضیه اول: جهت ازمون این فرضیه که می گوید بین رقابت در بازار محصول و چسبندگی انتظارات مدیران رابطه دارد از رگرسیون چند متغیر با استفاده از نرم افزار ایویوز و اس پی اس استفاده شده است.