خلاصة:
هدف: تعداد وسایل نقلیه در جهان، بهعلت پیشرفتهای تکنولوژی و کاهش قیمت، در حال افزایش است. این وسایل نقلیه، در دوره تولید و اتمام طول عمرشان، تبعات منفی زیادی دارند. این مسائل، نیاز به بازیافت و دفع وسایل نقلیه در سطح جهانی را افزایش داده است. از این رو، مدیریت بازیافت خودروها، هم بهعلت عوامل اقتصادی و هم آثار زیستمحیطی، اهمیت دارد. استراتژیهای صنعت خودرو را دولت تنظیم میکند. یکی از روشهای مناسب برای حل این مشکل، استفاده از زنجیره تأمین حلقه بسته است. در این پژوهش، مدل چندهدفه شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته در صنعت خودرو با توجه به طرحهای بازده انرژی و زمان طراحی شده است.
روش: در این پژوهش، از سه روش حل قطعی، روش بهینهسازی ازدحام ذرات و الگوریتم ژنتیک NSGA II استفاده شده است.
یافتهها: در بررسی یافتههای الگوریتمهای پیشنهادی، مشخص شد که میانگین خطای حاصل از این الگوریتمها کمتر از 04/0 است. بر اساس نتایج، الگوریتمهای پیشنهادی برای حل این مسائل از کارایی لازم برخوردارند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که شبکه حلقه بسته، در طول زمان و با توجه به بازیافت محصول فرسوده، از لحاظ اقتصادی کارآمد است. افزون بر این، برای دستیابی به حداکثر مزایا، از نظر ارزش هزینه و چشمانداز محیطی، به اندازه کافی ظرفیت دارد.
Objective: Today, green supply chain managers in leading companies strive to offer green logistics and improve their environmental performance throughout the supply chain as a strategic weapon to gain a sustainable competitive advantage by creating profitability and satisfaction across the supply chain. Therefore, considering the purpose of the research, which is to design a multi-objective model of closed-loop supply chain networks in the automotive industry according to energy efficiency and time efficiency plans, we try to model the closed-loop supply chain in the automotive industry. Methods: In this study, we use the MOPSO method to facilitate its implementation and its ability to provide good convergence, as well as to maintain a proper balance between exploitation and exploration, as well as the NSGA II genetic algorithm. Results: In the study of the findings of the proposed algorithms, it found that the average error resulting from these algorithms is less than 0.04. The results also show that the proposed algorithms have the necessary efficiency in solving these problems. Conclusion: We note the significant findings of our model as follows: (1) An efficient closed-loop network that shows the economic benefits of considering the value of time due to the recycling of worn-out products. (2) Has the ability to demonstrate the capacity to achieve maximum benefits in terms of cost value as well as environmental prospects.
ملخص الجهاز:
طراحي مدل چندهدفه شبکه زنجيره تأمين حلقه بسته در صنعت خودرو با توجه به طرح هاي بازده انرژي و زمان سعيد امين پور دانشجوي دکتري ، گروه مديريت صنعتي ، واحد قزوين ، دانشگاه آزاد اسلامي ، قزوين ، ايران .
Giampieri, Chin , Ma, Smallbone, Roskilly 2.
Samuel, Venkatadri, Diallo, Khatab 4.
Kadambala, Subramanian, Tiwari, Abdulrahman, Liu 6.
در مقاله اي ديگر، حاجيان ، افشار کاظمي ، سيدحسيني و اشلقي (١٣٩٨) به صورت جديدي با استفاده از مسئله مکان يابي ، مسيريابي و موجودي را در يک شبکه زنجيره تأمين حلقه بسته براي محصولات فاسد شدني با در نظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي ارائه دادند، به نحوي که هم زمان ، مجموع هزينه هاي سيستم ، مجموع زمان حمل ونقل و انتشار آلاينده ها، در کل شبکه کمينه شود.
خلاصه مطالعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) از جمله ويژگي هايي که مدل اين پژوهش را از ساير پژوهش ها متمايز مي سازد، در نظر گرفتن همه جنبه هاي زنجيره تأمين حلقه بسته (امحا، بازيافت و حتي فروش مجدد محصول بازيافتي به مشتريان ) با يک مدل سه گانه اقتصادي ، زيست محيطي و اجتماعي است .
Talaei, Moghaddam, Pishvaee, Bozorgi-Amiri, Gholamnejad 3.
Govindan, Mina, Esmaeili, Gholami-Zanjani زنجيره تأمين حلقه بسته و لجستيک معکوس زنجيره تأمين ، سلسله فرايندهايي است که براي پاسخ گويي به درخواست هاي مشتريان ، ترکيب شده است و همه نهادهاي شبکه اي نظير تأمين کنندگان ، توليدکنندگان ، حمل ونقل ، انبارها، خرده فروشان و مشتريان را دربرمي گيرد و هدف اصلي آن ، رضايت مشتري با حداقل هزينه است (باربوسا پووآ، سيلوا و کاروالهو١، ٢٠١٨).
Guo, Wang, Fan, Gen 2.