خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی طرحوارههای شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان ناسازگار دختر دبیرستانی شهر کرمان انجام گرفت. طرح این پژوهش آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة دانشآموزان دختر دبیرستانی دورة دوم شهر کرمان بود. به روش تصادفی 30 دانشآموز از بین دانشآموزانی که براساس نظر مشاوران مدرسه ناسازگاری مکرر در مدرسه داشتند، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل هر یک، 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون به مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش طرحوارههای شناختی به شیوة گروهی به مدت 10 جلسة دوساعتی بهصورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش گروهی طرحوارههای شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان در سطح اطمینان 99 درصد تأثیر دارد. براساس نتایج، آموزش تکنیکهای طرحوارههای شناختی به دانشآموزان و دانشجویان میتواند گام مؤثری در بهبود سلامت روانی و جسمانی آنان داشته باشد.
This study examined the effectiveness of group cognitive schemas training on social adjustment of female high school incompatible students in Kerman. Design study was quasi-experimental with random assignment is pre- and post-test. The study population consisted of all female high school students in the academic has the second period of Kerman. Pre-test and post-test in both groups in California have responded to the scale of social adjustment. Data using descriptive statistics such as frequency, percentage, mean and standard deviation and inferential statistical methods such as analysis of covariance was analyzed. The results showed that cognitive schemas training effected on social adjustment of female high school students in Kerman (p < 0.01). The results of this study showed that training of cognitive schemas techniques to students can be an effective step in improving their mental and physical health.
ملخص الجهاز:
ir//http: دورة ٩، شمارة ٢٤، پاييز ١٣٩٩ شاپاي چاپي: X٤٩٤- ٢٤٢٣ صفحات ٢٢ـ٧ شاپاي الکترونيکي: ٨٠٩٨-٢٦٤٥ اثربخشي آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان ناسازگار دختر دبيرستاني وحيد منظري توکلي ١، منيره کريمي ٢ ١.
نتايج نشان داد آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر کرمان در سـطح اطمينـان ٩٩ درصد تأثير دارد.
در همين راستا و با توجه به اهميت شناخت روش هاي درماني نظير طرحواره هاي شناختي گروهي در حوزة روان شناسي ، و تعليم و تربيت ، و همين طور کمک به مشکلات ناسازگاري دانش آموزان نوجوان ، پژوهش حاضر نيز به دنبال پاسخ به اين پرسش است که آيا آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر کرمان تأثير دارد؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردي با رويکرد کمي، با روش آزمايشي، با گروه کنترل و گروه آزمايشي است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر کرمان انجام گرفت .
بر اين اساس ، فرضيۀ پژوهش به اين شرح بود: «آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر کرمان تأثير دارد».
نتايج تحليل داده ها نشان داد آموزش گروهي طرحواره هاي شناختي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر کرمان تأثير دارد.