خلاصة:
هدف پژوهش، سیاستگذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب با توجه به؛ شاخص اعتماد عمومی است و روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و ازنظر هدف کاربردی و ازنظر زمان مقطعی است. جامعه پژوهش معلمان منطقه 1 شهر تهران است که با علت جامعه بزرگ معلمان، با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 265 معلم بهعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای و میدانی است و برای سنجش متغیرهای از پرسشنامه استفاده شد و جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار spss استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش آموزشهای اعتماد عمومی ازجمله تعامل، مدارا، مشارکت، جامعهپذیری، اطمینان، صداقت و درستکاری، ریسکپذیری ازجمله سیاستگذاریهای آموزشی در بین دانش آموزان دوران ابتدایی است. طبق نتایج حاصل از جدول، در رابطه با میانگین متغیر تعامل، مدارا، اطمینان و ریسکپذیری، کمتر از حد متوسط است و لازم است سیاستگذاریهای آموزشی در این زمینه در خصوص تقویت شود و میانگین متغیرهای مشارکت، جامعهپذیری و صداقت و درستکاری بیشتر از حد متوسط است و در سطح بالایی از اعتماد عمومی برخوردار است.
The aim of the research is to make education policy in Iran according to the theory of good governance according to; It is an indicator of public trust and the research method is descriptive-survey and it is applied in terms of purpose and in terms of cross-sectional time. The teachers' research community is in District 1 of Tehran. Due to the large population of teachers, 265 teachers were selected using cluster random sampling using Cochran's formula. The method of data collection is library and field studies and a questionnaire was used to measure the variables. Spss software was used to analyze the information. According to the results of the research, public trust training including interaction, tolerance, participation, socialization, Confidence, honesty, and risk-taking are among the educational policies among elementary school students. According to the results of the table, in relation to the average variable of interaction, tolerance, confidence and risk-taking, it is less than average and it is necessary to strengthen educational policies in this regard and the average variables of participation, sociability, and honesty and Honesty is above average and has a high level of public trust.
ملخص الجهاز:
روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و میدانی است و برای سنجش متغیرهای از پرسشنامه استفاده شد و جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش آموزش های اعتماد عمومی ازجمله تعامل ، مدارا، مشارکت ، جامعه پذیری، اطمینان ، صداقت و درستکاری ، ریسک پذیری ازجمله سیاست گذاریهای آموزشی در بین دانش آموزان دوران ابتدایی است .
در سطح خرد، می طلبد که در حکمرانی خوب و شایسته در مدیریت مدارس از ظرفیت های بخش های غیردولتی ، خصوصی و انجمن ها و تشکل های غیردولتی بیشتر استفاده برد که با توجه به مطالب بیان شده ، هدف پژوهش حاضر سیاست گذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب (مطالعه موردی ؛ شاخص اعتماد عمومی ) است و پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مساله است که سیاست گذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب از قبیل متغیرهای تعامل ، مدارا، مشارکت ، جامعه پذیری ، اطمینان ، صداقت و درستکاری ، ریسک پذیری در کتاب های پایه های اول تا ششم پایه ابتدایی در چه جایگاهی قرار دارد.
Explaining the coordinates of Hamkarani Good Higher Education in the Defense Department, Quarterly Journal of Marine Sciences, Volume 6, Number 1 - Sequential Issue 16 Spring 1398 Page 1-11.
[in Persian] Khalkhali, Ali; Jafar Nasir Natari; Zohreh Shakibaei; Javad Soleimanpour; Ismail Kazempour, 2020, Conceptualization of Good Governance in Iranian Public Education with a Phenomenological Approach.
Designing and validating the model of good educational governance in the Iranian educational system, Quarterly Journal of Marine Sciences, Volume 6, Number 3 - Sequential Issue, Fall 18, 2017, pp.