خلاصة:
تلاش برای نشان دادن ارزش معرفتی باورهای دینی همواره یکی از دل مشغولیهای فیلسوفان و دینپژوهان است. در حالی که گروهی از دین پژوهان ارزش معرفتی باورهای دینی را نفی میکنند گروه دیگری نیز بر اعتبار معرفت شناختی باورهای دینی تاکید مینمایند. هریک از این دو گروه اگر چه در معیارهای خود در باره ارزیابی معرفت شناختی باورها با یکدیگر اختلاف دارند اما در پیشینی بودن این معیار با یکدیگر اشتراک دارند. در این میان مکتب پراگماتیسم تلاش میکنند با نفی این نقطه مشترک، ارزش معرفتی باورهای دینی را با تکیه بر عمل مورد ارزیابی قرار دهد. هدف تحقیق حاضر تلاش برای بررسی اعتبار دیدگاه پراگماتیستی نسبت به باورهای دینی بر اساس آموزههای قرآنی است. در این رابطه نویسنده بر اساس برخی آیات قرآن کریم نشان خواهد داد پراگماتیسم به عنوان معیاری در تعیین و ارزیابی ارزش معرفتی باورهای دینی، با آموزههای قرآنی ناسازگار نیست و بلکه آیات متعددی از قرآن کریم آهنگ پراگماتیستی دارد. رویکرد این پژوهش بر تحلیل انتقادی است و نتیجهای که به دنبال دست یافتن آن است نشان دادن تهدید نبودن معیار پراگماتیستی در حوزه نظام معرفت شناختی دینی اسلامی است. در این رابطه نشان داده خواهد شد که قرآن کریم به دو شیوه ایجابی و سلبی در ارزیابی باورها بجای ارائه استدلال منطقی با تمسک به نتیجه عینی آنها را مورد تأیید قرار میدهد.
Trying to show the epistemological value of religious beliefs has always been one of the preoccupations of philosophers and theologians. While a group of philosophers of religion denies the epistemic value of religious beliefs, others emphasize their epistemic validity. Although each of these two groups differ in their criteria for the epistemological evaluation of beliefs, they all consider the nature of such criteria to be a priori. In the meantime, by denying this common point, the school of pragmatism tries to evaluate the epistemic value of religious beliefs based on their practical aspects. The aim of the present study is to try to examine the validity of pragmatic views in evaluating religious beliefs based on the Quranic teachings. In this regard, based on some verses of the Holy Quran, the authors will show that pragmatism as a criterion in determining and evaluating the epistemic value of religious beliefs is not incompatible with the Quranic teachings, but several verses have pragmatic aspects. The approach of this research is critical analysis and its result is to show that pragmatism as a criterion for evaluating the epistemological value of Islamic beliefs should not be considered as a threat. In this regard, it will be demonstrated that, in evaluating beliefs both affirmatively and negatively, the Holy Qur'an judges them based on their practical results, rather than presenting logical arguments.
ملخص الجهاز:
در ایـن رابطـه نویسنده بر اساس برخی آیات قرآن کریم نشان خواهد داد پراگماتیسم به عنوان معیاری در تعیین و ارزیابی ارزش معرفتـی باورهای دینی ، با آموزه های قرآنی ناسازگار نیست و بلکه آیات متعددی از قرآن کریم آهنگ پراگماتیستی دارد.
Key Words: Islam, Pragmatism, Religious Beliefs, Knowledge, Practice مقدمه تلاش ها برای بررسی اعتبار معرفت شناختی باورها و باورهای دینی در عصر جدید در فرهنـگ فکـری غرب تحث تأثیر اندیشه های مذکور y عقل گرایی دکارت و تجربـه گرایـی جـان لاک و نیـز نظـام معرفـت شناختی کانت - قرار داشت و البته مکاتب دیگری نیز ظاهر شدند از جمله میتوان بـه مکتـب پراگماتیسـم اشاره نمود.
چرا که از نظر اندیشمندان این نظریه با توجه به انتقاداتی که بر نظریه های صدق وارد شده اسـت و نیـز بـا توجـه بـه چالش هـایی کـه نظریه های معرفت شناختی در باره مفهوم توجیه بوجود آمده است مکتب پراگماتیسم به عنوان یک راه بـرون رفت از این چالش ها تلاش مینماید تا مبنا و اساس دیگری را برای تعیین اعتبار و ارزش باورها ارائه نماید.
در توضیح این مساله توجه به نکات ذیل میتواند از ابهام آنچه نویسنده در مقاله حاضر قصد دارد مورد عرضه قرار دهد جلوگیری مینماید: ١ y نمونه های ایجابی و سلبیای که نویسنده بدان تمسک نموده اسـت تـا کاربسـت پراگماتیسـم را در آیات قرآن نشان بدهد منوط به این امر نیست تا بیان نماید آیا اساسا قرآن کریم به نظریه مطابقت بـه عنـوان نظریه ای در باره صدق اعتقاد دارد یا نه .