خلاصة:
افزایش رقابت در بازار متغیر، متلاطم و پرآشوب جهانی موجب گردیده است تا شرکتها فعالیتهای خود را به سمت بازارهای دوردست در سراسر جهان سوق دهند تا بتوانند با بهدستآوردن سهم بازار و کسب درآمد، بقای سودآوری و رشد خویش را حفظ نمایند. از اینرو جهتگیری بازار در علوم بازاریابی مدرن از مدتها پیش مورد توجه دانشگاهیان و مدیران حرفهای بوده است. یکی از موضوعات مهم جهتگیری بازار «رضایت مشتریان وکیفیت خدمات» ارائه شده است؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیرجهتگیری بازار بر کیفیت خدمات ورضایت مشتری (دانشجو) انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی –همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مطالعات کتابخانهای و جستجوهای اینترنتی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضردانشجویان دانشگاههای واقع در شهر ایلام میباشد که تعداد جامعه آماری 23948 نفر است که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 378 نفردر نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده واز طریق گروههای تلگرامی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامههای جهتگیری بازار (لی و همکاران، 2015) و کیفیت خدمات (پاراسون وهمکاران، 2008) و رضایت مشتری (درزی و بهات، ۲۰۱۸) میباشد. دادههای این پژوهش با استفاده از از نرم افزار spss و pls3 تجریه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که جهتگیری بازار بر کیفیت خدمات ورضایت دانشجویان تاثیر مثبت ومعنیداری دارد و فقط فرضیه تاثیر مشتریگرایی بر رضایت دانشجویان رد شده است.
Increased competition in a volatile, turbulent and volatile global marketplace has led companies to move to distant markets around the world to maintain their profitability and growth by gaining market share and earning revenue. Therefore, market orientation in modern marketing sciences has long been considered by academics and professional managers. One of the important issues of market orientation is "customer satisfaction and service quality". Therefore, the present study was conducted with the aim of the effect of market orientation on service quality and customer (student) satisfaction. The present study is descriptive-correlational in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The method of data collection is the use of library studies and Internet searches. The statistical population of the study is the students of universities located in Ilam city. The statistical population is 23948 people and the sample size was 378 people using Morgan table. The method of simple random sampling is provided to students through telegram groups. Data collection tools of this study are market orientation questionnaires (Lee et al., 2015) and service quality (Parason et al., 2008) and customer satisfaction (Darzi and Bahat, 2018). The data of this study were analyzed using SPSS and pls3 software. The results of this study showed that market orientation has a positive and significant effect on service quality and student satisfaction and only the hypothesis of the effect of customer orientation on student satisfaction has been rejected.
ملخص الجهاز:
تأثير جهت گيري بازار بر کيفيت خدمات و رضايت مشتري (دانشجو) 1 زهرا فاضلي * 2 فريبا فاضلي 3 جواد اکبري تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٠/٠١ تاريخ چاپ : ١٣٩٩/١٠/٠٦ چکيده افزايش رقابت در بازار متغير، متلاطم و پرآشوب جهاني موجب گرديده است تا شرکت ها فعاليت هاي خود را به سمت بازارهاي دوردست در سراسر جهان سوق دهند تا بتوانند با به دست آوردن سهم بازار و کسب درآمد، بقاي سودآوري و رشد خويش را حفظ نمايند.
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که جهت گيري بازار بر کيفيت خدمات ورضايت دانشجويان تاثير مثبت ومعني داري دارد و فقط فرضيه تاثير مشتريگرايي بر رضايت دانشجويان رد شده است .
ارائه خدمات باکيفيت از مهمترين عناصري است که مي تواند رضايت مشتري را در پي داشته باشد؛ بنابراين ، بسياري از سازمان ها رسالت واقعي خود را درک نيازها و خواسته هاي مشتريان قرار داده اند تا از اين طريق ، راهکارهايي ارائه دهند که با جلب رضايت مشتريان ، در آنها تمايلي مبني بر بازگشت مجدد و يا وفاداري ايجاد کند (فرجي و همکاران ، ١٣٩٥).
لذا نتيجه پژوهش حاضر با نتايج حاصل از تحقيقات جوزسا (٢٠١٧)، سبزوار و حسين پور (١٣٩٥)، عبدالله محمود و همکاران (٢٠١٩)، عباسي و شولي (١٣٩٨) همسو ميباشد؛ بنابراين از آنجا که جهت گيري بازار يک منبع سازماني است که از طريق درک نيازهاي مشتريان و شناسايي آنچه که رقبا ارائه ميدهند باعث ايجاد مزيت رقابتي ميشود مراکز علمي دانشگاهي ميتوانند نيازها و خواسته هاي دانشجويان را شناسايي کنند و اينگونه به ارتقا سطح علمي و جذب دانشجو در ارائه بهتر آموزش کمک کنند.