خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی (رابطه هوش فرهنگی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران) بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران که10دبیرستان در مقطع متوسطه دوره دوم را شامل می شود، تشکیل می دهد. که تعداد کل دانشآموزان در زمان انجام تحقیق661 نفر بود. که با استفاده از روش خوشهای تصادفی ساده 243 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2004) و مهارتهای اجتماعی نوجوانان(TISS) توسط ایندربیتزن و فوستر(1992) بود که بین دانش آموزان توزیع و سپس جمع آوری گـردید. فرضیات با استفاده از روشهای آمار توصیفی (دامنه، کمینه، بیشینه، میانگین، انحراف معیار، واریانس، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به تحلیل دادهها یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی به طور کلی و دو بعد آن(بعد فراشناختی و انگیزشی) با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و بعد فراشناختی بیشترین سهم را در پیشگویی مهارتهای اجتماعی داشته است.
ملخص الجهاز:
بين هوش فرهنگي فراشناختي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
٢. بين هوش فرهنگي شناختي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
٣. بين هوش فرهنگي انگيزشي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
٤. بين هوش فرهنگي رفتاري و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي دوم : بين هوش فرهنگي شناختي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي چهارم : بين هوش فرهنگي رفتاري و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
)فرضيه اصلي : بين هوش فرهنگي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
)فرضيه اصلي : بين هوش فرهنگي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : بين هوش فرهنگي فرا شناختي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
فرضيه فرعي اول : بين هوش فرهنگي فرا شناختي و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايه دهم مدارس پسرانه سلام شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.