خلاصة:
سابقه و هدف: پرستاری یکی از حوزههای مهم در علوم پزشکی است که پیشرفت آن تاثیر زیادی برمراقبتهای بهداشتی دارد. از آنجا که یکی از شاخصهای توسعه هر رشته یا حرفه مطالعات علمی آن است؛ هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی پژوهشهای علمی با تاکید بر مفهوم مدیریت آموزشی در رشته پرستاری بوده است.
مواد و روشها: این پژوهش با استفاده از روش نقشهبرداری و تجزیه و تحلیل علمسنجی با استفاده از دادههای موجود در پایگاه اطلاعاتی Web of Science بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بر روی ۲۹۶۲ مقاله صورت گرفته است. ساختار و الگوهای مفهومی موجود در زمینه پژوهشهای مدیریت آموزشی و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به کار رفته در پژوهشها، با بهرهگیری از نرمافزار VOSviewer استخراج و تحلیل شده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادههای Web of Science حاکی از آن است که در زمینه مدیریت آموزشی، تعداد مقالات از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ روندی افزایشی داشته است که خود نشاندهندهی علاقهمندی پژوهشگران به مقوله پژوهش در زمینه مدیریت آموزشی در حوزه پرستاری میباشد. پراستنادترین نشریات به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و به دانشگاههای تورنتو، دالهوزی، دانشگاه ملکه ماری لندن تعلق دارد. بیشترین همکاریهای بینالمللی در انتشار مقالات با کیفیت بالا در بین کشورهای آمریکا، انگلستان، چین، ایران و کانادا صورت گرفته است. در خزانه کلمات کلیدی موجود در عنوان و چکیده مقالات مرتبط با مدیریت آموزشی با نگاهی کلی به دادههای حاصل از نقشهبرداری علمسنجی میتوان دریافت که در میان کلمات مرتبط با مفهوم مدیریت، مدیریت آموزشی، پرستاری، آموزش، کلمه دانش بیشترین کاربرد را داشتهاند.
نتیجهگیری: از مجموع دادههای ارائه شده میتوان دریافت که اولا توجه به مفهوم مدیریت آموزشی در حوزه پرستاری در طول زمان افزایش یافته است. ثانیا مفهوم مدیریت آموزشی بیشتر با مفاهیم ذهنی تلفیق یافته است که این امر نشانگر ضرورت توجه به مفاهیم و رویکردهای ذهنی و زبانی در پژوهشهای مدیریت آموزشی است.