خلاصة:
هدف از این پژوهش رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) در نمونه ایرانی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد 18 تا 50 ساله فعال در فضای مجازی ساکن شهر تهران در سال 1398 بود. جهت نمونهگیری تعداد 400 نفر (200 زن و 200 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) به زبان فارسی ترجمه شد و روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تائید شد. پس از جمعآوری نمونههای مورد نیاز اعتباریابی این ابزار با استفاده از نرمافزار SPSS-23 به شیوه آلفای کرونباخ برای مؤلفههای قدرت نفوذ (758/0=α)، خودبسندگی (767/0=α)، برتریجویی (712/0=α)، خودنمایی (764/0=α)، بهرهکشی (754/0=α)، مغرور بودن (705/0=α)، استحقاق داشتن (714/0=α) و برای کل پرسشنامه (838/0=α) گزارش شد. روایی سازه این ابزار نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که دادههای حاصل با مدل 7 عاملی از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. پس از بررسی روایی و اعتباریابی ابزار نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات با استفاده از نرمافزار Jmetrik-4.1.1 گزارش شدند. نتیجه آنکه با توجه به اینکه رفتارهایی که افراد در دنیای مجازی از خود بروز میدهند متفاوت از دنیای واقعی است این ابزار میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت سنجش خودشیفتگی مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to validate the online narcissism personality inventory (ONPI) in the Iranian sample. This research is an applied and methodologically was descriptive survey research. The statistical population included all individuals aged 18-50 years old active in cyberspace residing in Tehran. 400 individuals (200 females and 200 males) were selected using available sampling method. First, the online narcissism personality inventory (ONPI) was translated into Persian and its content validity was confirmed by psychology and counseling professors. After collecting the required samples, reliability of this tool was determined by SPSS-23 software using Cronbach's alpha for the components of Authority (α = 0.758), Self-Sufficiency (α = 0.767), Superiority (α = 0.712), Exhibitionism (α = 0.764), Exploitativeness (α = 0.754), Vanity (α = 0.705), Entitlement (α = 0.714) and for the whole inventory (α = 0.838). The construct validity of this tool using exploratory factor analysis also showed that the data obtained with the 7-factor model were goodness of fit. Then, the validity and reliability of the inventori's standard scores for each range of scores were assessed by Jmetrik-4.1.1 software. Behaviors that people display in the Cyberspaceare different from the real world, this tool can be used as a convenient tool for measuring narcissism.
ملخص الجهاز:
نتیجـه آنکه با توجه به اینکه رفتارهایی که افراد در دنیای مجازی از خود بروز میدهند متفاوت از دنیای واقعی اسـت این ابزار میتواند به عنوان ابزاری مناسـب جهت سـنجش خودشیفتگی مورد استفاده قرار گیرد.
Chou & Farn ٢٣٠ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ همچنین رفتارهای خودشــیفته ای که افراد در دنیای واقعی از خود بروز میدهند در بســیاری جنبه ها متفاوت از دنیای مجازی است (والاس ٢٠١٥،١).
در زمینه ی سـنجش رفتارهای خودشـیفته نیز تاکنون چندین پرسـشنامه ساخته شـده اسـت که ازجمله آن ها میتوان به پرسشنامه ٤٠ گویه ای (٤٠-NPI) راسکین و تری 1 (١٩٨٨)، پرســشــنامه ١٨ گویه ای (NPQC) واتســون ٢ و همکاران (١٩٨٤) و پرســشــنامه (NPD ٤–PDQ) مـایلر٣ و همکاران (٢٠٠٨) اشـــاره کرد؛ اما چو و فارن (٢٠١٥) با این پیش فرض که الگوی رفتاری افراد خودشـــیفته در فضـــای مجازی متفاوت از دنیای واقعی اسـت ، پرسـشنامه رفتارهای خودشیفته در فضای مجازی٤ (ONPI) را در بین نمونه ای ٤٧١ نفری (٢٢١ زن و ٢٥٠ مرد) از دانشــجویان ١٩ تا ٢٤ ســاله کشــور تایوان تهیه و اعتباریابی کردنـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) پس از بررســی شــاخص های توصــیفی پرســشــنامه جهت بررســی پایایی این ابزار از روش همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن به تفکیک هر مؤلفه و کل پرسشنامه در جدول ٢ گزارش شد.
The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey.
Social mdia selfies: exploring relationships between gender, narcissism, self-esteem, body Image and problematic Internet use.