خلاصة:
تفکر استراتژیک تدوین کنندگان خط مشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب و تیپ شخصیتی انها یکی از مولفه های الگوی تدوین خط مشی درامدهای پایدار است که در شناسائی مشکلات ، مفهوم سازی واقعیت ، تجسم راهکارهای پیش بینی شده ( آینده نگری )و مدیریت اقتضائی منابع درامدی در طی فرآیند تدوین خط مشی نقش بسزائی دارد . در این تحقیق با استفاده از مدل مفهومی ترکیبی مورگان و محقق و ارائه پرسشنامه استاندارد جهت57 نفر خبره اسمی ، تدوین کننده خط مشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات دولت، اعضای شورای نگهبان ، قضات دیوان عدالت اداری، اعضای شورای اسلامی و شهرداران شهرهای میانه و دریافت نظرات خبرگان اسمی ؛ به بررسی تفکر استراتژیک تدوین کنندگان خط مشی درآمدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب در قالب چهار مقوله اصلی تفکر سیستمی، تفکرمفهومی، آینده نگری، فرصت طلبی هوشمندانه و 29 زیر مقوله آنهاپرداخته می شود . روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و تحلیل نتایج بوسیله آزمون فریدمن وT زوجی انجام می شود . نتایج تحقیق نشان می دهد که با وجود نقش تفکر استراتزیک تدوین کنندگان خط مشی درامدهای پایدار شهرداریها در قالب برنامه کوتاه و میان مدت (قوانین بودجه سالیانه و پنجساله کشور) ، فاصله معنی داری بین وضع موجود تفکر استراتژیک تدوین الگوی خط مشی درامدهای پایدار شهرداریها با وضع مطلوب تفکر استراتزیک تدوین الگوی خطمشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب وجود دارد که عدم توجه به آنها باعث عدم آینده نگری ، تفکر مفهومی در فهم مشکلات ، تفکر سیستمی درمفهوم سازی واقعیت ، و عدم استفاده از فرصت طلبی هوشمندانه و در نتیجه عدم تحقق منابع درآمدی پایدار و اصول حکمرانی خوب و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بعنوان ذی نفعان می شود.
Strategic thinking of the sustainable earnings policy makers and their personality types play important roles in identifying problems, conceptualizing the reality, visualizing anticipated strategies, and contingently managing revenue sources during the policy formulation process. In this research, using Morgan's conceptual model, the researcher also presents a standard questionnaire for 57 nominal experts, formulating a sustainable income policy for middle municipalities, including MPs, government members, Guardian Council members, judges of the Bureau of Administrative Justice, and members. Islamic Council, Mid-City Mayors, Nominee Experts' opinions. It examines strategic thinking of Middle Municipalities' Sustainable Revenue Policy with the Good Governance Approach in four main subjects: Systemic thinking, conceptual thinking, futurism, intelligent opportunity, and 29 subcategories. The research method is descriptive-survey, and the results are analyzed by Friedman and paired t-test. The results show that despite the strategic thinking of the sustainable municipal revenue policy makers and the contingent management of the short-term medium-term program planners (annual and five-year budget laws), there is a significant gap between the current sustainable municipal income status and the optimal situation. There is a steady revenue stream of mid-level municipalities with good governance approaches that ignore futurism, conceptual thinking in understanding problems, systemic thinking in conceptualizing reality, and lack of clever opportunism, creativity, innovation, and embodied policies. Pre-execution and consequently lack of providing services to citizens as stakeholders is desirable.
ملخص الجهاز:
١٣٩ نتـایج موردنظر تأمین منابع درآمدی پایدار با توجه به محدودیت منابع و درنتیجه تحقق رفاه شـــهرونـدان و حکمرانی خوب کمـک نمـایـد (زیاری و همکاران ، ١٣٩٦)؛ اما آیا تدوین خط مشــیهای درآمدی پایدار شــهرداریهای میانه برگرفته از تفکر اســتراتژیک اســت ؟ از ســوی دیگر با توجه به تغییرات و پویایی محیط و افزایش خواســته های شــهروندان به عنوان ذینفعان واقعی و محدود بودن منابع کمیاب ، استقلال مالی و خودگردان بودن شهرداری ها و سـبک مدیریتی درآمدی و هزینه ای در شـهرداریها سـبب شـده ، قدرت تصـمیم گیری قابل ملاحظه ای جهت خط مشــی گذاری درآمدهای پایدار شــهرداریها به شــیوه مدیریت اقتضـائی و توسـط تدوین کنندگان خط مشـی صـورت گیرد (الوانی، شـلویری، ١٣٩٥،١٦).
معروفی و همکاران (١٣٩٧) در تحقیقی دیگر با اســتفاده از مدل لیدت کا و مدل ارائه شــده ترکیبی به ســنجش تفکر اســتراتژیک مدیران اجرائی شــهرداری مذکور در قالب پنج ١٤٦ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ بعد میپردازد و درنتیجه مشـخص میشـود ازنظر پنج بعد تفکر سیستمی، آینده نگری، خلاقیـت و نوآوری، تفکر درزمـان ، تفکر ســـازمانی شـــهرداری ملایر در دوره مورد بررسی؛ فاقد تفکر استراتژیک است احد طجری (١٣٩٧) در تحقیق دیگر با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی و با اســتناد از روش های (دومرحله ای)، در مرحله اول پس از مطالعه کتب و منابع مرتبط با موضـوع ١٤ مؤلفه برای تفکر اسـتراتژیک استخراج میشود و در مرحله دوم پس از اظهارنظر خبرگان و تحقیقات تکمیلی به شـش مؤلفه تفکر سـیستمی، مثبت ، خلاقیت ، چشـم انداز، هوش سـازمانی، تفکر در زمان ، تقلیل مییابد و بر اسـاس آن مدل خود را مورد تحلیل قرار میدهد.