خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس بحثگروهی بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان ششم ابتدایی شهرستان میبد صورت گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه متشکل از 32 دانشآموز ششم ابتدایی بود که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل کواریانس(آنکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که بین میانگینهای مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانشآموزان روش بحث گروهی و سنتی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل کواریانس نیز نشان داد که بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان روش بحثگروهی و روش سنتی، تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین، می-توان نتیجه گرفت که آموزش به شیوهی بحث گروهی نقش پر رنگ و با اهمیتی در افزایش مهارت-های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دارد.
This study with the aim of investigating the effect of group discussion method on social skills and Academic achievement in primary six students in City Maybod. The research method is quasi-experimental and it is based on pretest-posttest procedure involving a control group. The sample was composed of 32 students of the sixth grade, the number of students were selected using multi-stage cluster sampling. Data were collected through the social skills questionnaire and researcher-made achievement test. The results of MANCOVA indicated that there is statistically significant differences between the means of social skills and behavioral problems of the students trained through group discussion method and the students trained through traditional method. Also, the results of ANCOVA indicated that there is statistically significant differences between the means of academic achievement of the students trained group discussion method and the students trained through traditional method. Thus, it can be concluded that the group discussion method has a substantial role in increasing students’ social skills and academic achievement and reducing students’ behavioral problems.
ملخص الجهاز:
همچنين نتايج تحليل آنکوا نشان داد که بين ميانگين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ، روش بحث گروهي و روش سنتي، تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که آموزش به شيوه ي بحث گروهي نقش پررنگ و بااهميتي در افزايش مهارت هاي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي و کاهش مشکلات رفتاري دانش آموزان دارد.
cooperative learning هدف هاي خود را تعيين و براي رسيدن به آن ها برنامه ريزي کنند، تفکر عميق و خلاق داشته باشند، يادگيري خود را پيگيري کنند، براي مسائل زندگي روزمره راه حل هايي بيابند، اعتماد به نفس خود را افزايش دهند و هيجاناتشان را کنترل کنند، انگيزش دروني و تحمل ديدگاه هاي همکلاسيهاي خود را داشته باشند، با ديگران (ازجمله با کساني که از نظر فرهنگي و قومي با آنان تفاوت دارند) به طور مؤثر همکاري کنند (سانتراک ١، ٢٠٠٨؛ ترجمه سعيدي، عراقچي و دانش فر، ١٣٩٣).
اين بدين معناست که روش تدريس بحث گروهي توانسته است ميزان ابعاد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان پايۀ ششم ابتدايي را افزايش دهد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي روش تدريس بحث گروهي بر مهارت هاي حل مشکلات اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ابتدايي انجام گرفت .
تأثير روش تدريس بحث گروهي بر مهارت هاي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان در درس دانش خانواده .
The effect of cooperative learning strategies on elementary students' science achievement and social skills in kuwait.