خلاصة:
انقلاب اسلامی دارای جایگاه والا با اهداف مشخص در تداوم انقلاب حضرت خاتم در نظام الهی است و نقش خواص و کارگزاران آن، منطبق با جریان نظام مند این مسیر است. و از آنجاکه مدیران در راس امور به عنوان الگوی پیش روی مردم تاثیری عمیق در فرآیند فرهنگ سازی رفتاری مردم دارند، باید از دانش کافی برای مقابله با تهدیدات برخوردار بوده که شناخت سواد انقلاب اسلامی به عنوان شاخص این مهم را میسر خواهد نمود. سواد انقلاب اسلامی عامل افزایش آگاهی، شناخت و شکل دهی فرایند ذهنی و باور مدیران برای دریافت درک عمیقی از انقلاب و مهارتهای مانایی در آن است. پژوهش حاضر که از نوع بنیادی و توصیفی- اکتشافی است از راهبرد «نظریه پردازی داده بنیاد» در مطالعات علوم انسانی، از مجموعه ی بیانات رهبر معظم انقلاب، به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که «سواد انقلاب اسلامی» برای مدیران از نگاه مقام معظم رهبری دارای چه ابعادی است؟ بدین منظور بیانات معظم له طی سالهای 1368 تا 1398 به صورت تمام خوانی تا رسیدن به اشباع، مورد مطالعه قرار گرفت. هم زمان با جمع آوری دادهها، اطلاعات، مفاهیم و مقولهها رویش گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد ابعاد نهایی سواد انقلاب اسلامی مشتمل بر چهار مقوله «باور و ایمان»، «توانایی و مهارت»، «آگاهی و بینش» و «کمال طلبی» است که از الگوی سواد انقلاب اسلامی احصاء گردید.
The Islamic Revolution has a high status with specific goals in the continuation of the revolution of Hazrat Khatam in the divine system and the role of its properties and agents is in accordance with the systematic flow of this path. And since managers, as the role models, have a profound effect on the process of creating a culture of behavioral people, they must have sufficient knowledge to deal with threats, which will make it possible to recognize the literacy of the Islamic Revolution as an indicator of this. The literacy of the Islamic Revolution increases the awareness, cognition and formation of the mental process and the belief of the managers to get a deep understanding of the revolution and its skills. The present study, which is of a fundamental and descriptive-exploratory type, seeks to answer the basic question of "Islamic Revolution literacy" for managers from the perspective of the "Foundation Data Theorizing" strategy in humanities studies, from the collection of statements of the Supreme Leader of the Revolution. What are the dimensions of the Supreme Leader? For this purpose, His Holiness Leh's statements were studied in full reading until 1989 until saturation. It grew at the same time as collecting data, information, concepts and categories. Findings show that the final dimensions of Islamic Revolution literacy include four categories of "belief and faith", "ability and skill", "awareness and insight" and "perfectionism" which were counted from the literacy model of the Islamic Revolution.