خلاصة:
اخلاق کاري مهمترین عامل در موفقیت صنعت هتلداري می باشد. جهان معاصر با سرعتی شگفت انگیز در حال تحول است. سازمان ها، به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی نیز به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در نظام کنونی ارتقاء عملکرد یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. بنابراین واضح است که بررسی متغیر های اثرگذار بر آن تا چه اندازه می تواند راهنمای مدیران در بهبود شرکت باشد. در این راستا در این تحقیق بدنبال بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر عملکرد صنعت هتلداری هستیم. این تحقیق از حیث نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردي می باشد و روش جمع آوري اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) و از نوع فرضیه آزمایی است. در این تحقیق، مدل معرفی شده با استفاده از نمونه اي 125 تایی و با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمون قرار گرفته است. يافته ها بيانگر تاثير مثبت و معنادار بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی محتوا بر ابعاد عملکرد هتل ها (از هر 4 منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و اخلاقی) است. اما تاثیر بازاریابی ویروسی بر عملکرد مورد تایید قرار نگرفت. این پژوهش برای مدیران این حقیقت را روشن می سازد که آنها با سرمایه گذاری بر روی استراتژی های بازاریابی دیجیتال نه تنها ضرر نمی کنند بلکه به یک مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد نیز دست می یابند.
ملخص الجهاز:
با توجه به این که برای هتل ها، رقابت با رقبا، ارتباط نزدیک و موثر با گردشگران و لزوم حضور در دنیای دیجیتال از اهمیت و خاصی برخوردار است، داشتن بازاریابی دیجیتالی قدرتمند، امروزه به انتخابی اجباری تبدیل شده است که در صورت توجه به آن و استفاده اثر بخش از آن ها می توان به مزیت رقابتی مناسبی جهت رقابت در بازار دست یافت و به صورت اثر بخشی اهداف بازاریابی را به ثمر نشاند و هزینه های هتلداری را کاهش داد.
اما نکته حائز اهمیت در استفاده از رسانه های اجتماعی در هتلداری این است که چه رسانه ای با چه نوع محتوایی انتخاب شود که متناسب با اهداف کسب و کار باشد یا به عبارت دیگر دیگر استراتژی های مناسب در بازاریابی دیجیتالی برای بهبود عملکرد سازمانی آنها چگونه باید باشند.
از سوی دیگر برخی محققین استدلال می کنند که تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تاثیر استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر بهبود عملکرد سازمانها نیاز است(دیپالسماکر و همکاران، 2018).
نتایج تحلیل آماری دادههای تحقیق و آزمون فرضیات نشان داده است که بازاریابی ایمیلی بر ابعاد عملکرد(منظر مالی، منظر اخلاقی ، منظر مشتری، منظر فرایندهای داخلی) هتل تاثیر مثبت و معناداری دارد.
در نهایت مشخص گردیده است که بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ابعاد عملکرد(منظر مالی، منظر اخلاقی ، منظر مشتری، منظر فرایندهای داخلی) هتل تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The Mediating Influence of Marketing Capabilities on the Relationship Between Knowledge Management and Organization Performance in Hotel Industry.
Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance.
Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance.