خلاصة:
بیان مسئله:
امروزه فراهم آوردن یک فضای مطلوب برای افراد، فارغ از زن یا مرد بودن کاربران، نیازمند شناخت کامل معمار از ابعاد فیزیکی، روحی و روانی و اجتماعی مخاطب است. در این میان، گاهی نیازهای زنان، به عنوان نیمی از کاربران فضا، نادیده گرفته می شود، زیرا بسیاری از نیازهای زنان، که از ویژگی های روحی، روانی و حتی اجتماعی آن ها منتج می شود، ناشناخته مانده است. نبود شناخت کافی نسبت به نیازهای زنان موجب کاهش میزان رضایتمندی آن ها از محیط ساخته شده اطراف خود خواهد شد. فرضیه پژوهش حاضر این است که در برخی از آثار معماری مولفه هایی وجود دارند که مصداقی از زنانگی طراحان آن ها هستند. شناخت این مصادیق که غالبا برگرفته از مفاهیم اندیشه پست مدرنیستی بوده و یا توسط خود زنان خلق شده اند، بر کیفیت فضا، مخصوصا مطلوبیت آن برای زنان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
هدف پژوهش:
با توجه به فرضیه مطرح شده، هدف این پژوهش معرفی مولفه های زنانگی در معماری است که بتوان از آن ها برای خلق فضاهایی مطلوب زنان بهره برد.
روش پژوهش:
در بخش های مبانی و مفاهیم و مرور تجارب، که درنهایت تولیدکننده مدل پژوهشی پژوهش است، از روش استقرایی و سپس به منظور دستیابی به نتیجه هایی از روش دلفی و مصاحبه با خبرگان (۲۲۸ نفر از معماران زن فعال ایرانی) استفاده می شود.
نتیجه گیری:
درنتیجه این پژوهش مولفه های مادرانگی، آب گونگی، بنیادی بودن و ساختاری بودن، به همراه ریزمعیارهایشان، به عنوان مولفه های زنانگی در معماری امروز زنان معرفی شده اند.
Problem statement:
Today, providing the desired environment for the human being, whether it is a male or female user, requires the architect to have full knowledge of the physical, mental, intrinsic, and social dimensions of the audience. As half of the space users, women are often ignored since their needs are derived from their mental, psychosocial, and even social bases, so they have remained disregarded. Lack of such knowledge about women’s requirements may decrease their environmental satisfaction. The hypothesis of the research is that architecture consists of multiple components manifesting the designer femininity. These examples, mainly derived from postmodernist concepts or created by women, influence the quality of space, especially women.
Research objective
The purpose of the present research is to introduce elements of femininity in architecture to create desirable and utilizable contexts for women.
Research method
It is inductive research in terms of theoretical background and literature review to approach the research model. Then, the research also applied the Delphi method and interview among 28 active female Iranian architects.
Conclusion
The research conveys that components of motherhood/mother-ness, liquescence, fundamental and structural elements, besides their sub-components are introduced as femininity in contemporary female architecture.