خلاصة:
هدف از این پژوهش، الگویابی بهزیستی ذهنی برای کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان بود. به این منظور، از طرح پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد. نمونۀ مطالعهشده در بخش کیفی پژوهش، 17 نفر از کارکنان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی، 201 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامۀ محققساخته براساس یافتههای کیفی بود. دادهها در بخش کیفی، با استفاده از تحلیل نظریۀ زمینهای به روش کربین و اشتراوس و در بخش کمی، به کمک مدل معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان دادند در الگوی بهزیستی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای، مؤلفههای یک نظریۀ زمینهای شامل مقولۀ اصلی (بهزیستی ذهنی در دو بعد عواطف مثبت و منفی)، شرایط علّی (رضایت از شغل)، شرایط زمینهای (فرهنگ و جوّ حاکم بر سازمان)، عوامل مداخلهای (حس پویایی شغلی)، راهبردها (نهادینهسازی سیمای مثبت سازمانی) و پیامدها (وفاداری به سازمان) وجود داشتند. همچنین، این الگو با توجه به معناداری، ضرایب مسیر متغیرهای موجود در الگوی طراحیشده و میزان پذیرفتنی شاخصهای قدرت پیشبینی شاخص استون - گیسر و نیکویی برازش، از برازش مطلوبی برخوردار بود؛ بنابراین، میتوان بهزیستی ذهنی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای را براساس الگوی کشفشده در این پژوهش، افزایش داد یا اصلاح کرد.
Modeling the employees' subjective well-being in the technical and vocational training organization of Isfahan province was the study's aim. For this purpose, a mixed research design (qualitative-quantitative) was used. The studied sample of the qualitative part of the study included 17 subjects, who were selected through purposive sampling, and the quantitative part included 201 subjects, who were selected through the random sampling method. The qualitative part of the study's research tool was a semi-structured interview, and that quantitative part was the researcher-made questionnaire based on qualitative findings. The quantitative part data were analyzed using the grounded theory through Strauss & Corbin method quantitative part data were analyzed using the structural equations. The results showed there were components of a grounded theory. They are including the main category (subjective well-being both in positive and negative affects), causal conditions (job satisfaction), the contextual conditions (culture and the governing atmosphere in the organization), the intervention factors occupational dynamism), strategies (institutionalization of positive organizational sense) and outcomes (loyalty to the organization) in the subjective well-being model of the employees in the technical and vocational training organization. Moreover, in terms of meaningfulness, the path coefficients of variables in the designed pattern, and the acceptable value of Stone-Geisser (Q2) predictive index and goodness of fit (GOF), this pattern has desirable fitness. Therefore, it can be concluded that the subjective well-being of employees of the technical and vocational training organization can be increased or improved based on the pattern discovered in this research.