خلاصة:
زمینه و هدف: اواخر سال ۲۰۱۹، گزارشی از موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان چین اعلام شد. در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ نیز اولین مورد این بیماری در ایران گزارش شد. با توجه به همهگیری این بیماری، اقدامات مناسب جهت مقابله با آن، از طریق آموزش افراد و درمان مبتلایان از ضرورت بالایی برخوردار بود.
روش: با توجه به جهانی بودن این اپیدمی، سیاستهای متفاوتی در کشورهای مختلف اتخاذ گردید. در این پژوهش، به کمک تکنیک کیفی مصاحبه با خبرگان، به بررسی اقدامات صورت گرفته در خصوص راهاندازی نقاهتگاههای مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پرداخته شده است. همچنین، با توجه به اطلاعات حاصله از مصاحبه با مسئولین ذیربط و به کمک رویکرد عارضهیابی در حوزهی مدیریت فرآیندها، این اقدامات از دیدگاه مدیریت لجستیک و زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل شده و پیشنهادهایی برای بهبود این اقدامات در موارد مشابه آتی ارائه شده است.
یافتهها: اصول لجستیکی که باید در اقدامات مشابه آتی لحاظ شوند عبارتند از: تقویت اقدامات لجستیکی در فاز آمادگی با رویکردی کنشگرایانه، تعریف نقشها و وظایف سازمانهای درگیر با راهاندازی نقاهتگاههای پسابیمارستانی، حصول اطمینان از در دسترس بودن منابع پشتیبان و انجام اقدامات لازم جهت نگهداری مناسب تجهیزات و اقلام ضروری.
نتیجهگیری: برای مقابله با محدودیتهای لجستیکی، بایستی هماهنگی و همکاری بین سازمانهای درگیر با راهاندازی نقاهتگاهها ایجاد شود. با توجه به این رویکرد همکارانه، تعیین مهمترین فرآیندهای یک مرکز درمانی و افراد درگیر در انجام عملیات درکنار ایجاد یک درخت تماس یا پاسخگویی و اطلاعرسانی کارمندان و لیستی از ابزارهای مهم، منابع موردنیاز، دادههای موردنیاز برای دسترسی افراد در شرایط اضطرار و توافق با گروههای مشابه برای تأمین اضطراری فضای کاری و تهیه لیستی از فروشندگان و تأمینکنندگان تجهیزات و اقلام بهداشتی موردنیاز و همچنین تأمین فضای مناسب برای ذخیرهسازی آنها، از آمادگیهای لازم میباشد.
Background and objective: At the late 2019, a report of cases of Covid-19 was announced in Wuhan, China. On February 20, 2009, the first case of the disease was reported in Iran. Due to the prevalence of this disease, appropriate measures/actions were needed to be taken into account to deal with this epidemy through the training of individuals and treatment of patients.
Method: Due to the global nature of this epidemic, different policies have been adopted in different countries. In this study, those measures and actions taken in regards to establishment of Coronavirus recovery sites at Shahid Beheshti University of Medical Sciences in Tehran are first examined based on in-depth interviews with some people in charge of Coronavirus epidemic management. Then, the gathered information are analyzed from a logistical viewpoint based upon the so-called diagnosing approach which is frequently used in the domain of process management. Accordingly, some suggestions are finally provided to improve such actions in the future similar cases, which cover those suggestion related to the preparation and response phases.
Findings: Several logistical actions should be performed for better preparation to respond suitably to similar epidemics in the future: improving logistics actions in the preparedness phase using a proactive approach, defining the roles and responsibilities of parties involved, availability of required supporting resources and maintenance of required equipment.
Conclusion: In order to deal with logistical constraints, coordination and cooperation between different parties involved must be established. According to this approach, determining the most important processes of a recovery center and the people involved in the operations along with creating a contact tree and a list of important tools, resources, data sources to access people in emergencies as well as providing a list of vendors of equipment, and the right space for their storage are considered as the required preparedness items.