خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی جذب و بهسازی و نگهداری معلمان در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از روش آمیخته استفاده شده است که در آن از روشهای کیفی مقتضی از جمله مصاحبه اکتشافی جهت استخراج مؤلفه ها و همچنین سنجه های پژوهش استفاده شده و از روشهای کمی برای اعتبار یابی الگو استفاده شد. در این راستا ابتدا با گردآوری داده های کیفی به شناسایی مؤلفه های الگوی جذب و بهسازی و نگهداری معلمان در آموزش و پرورش خراسان رضوی از طریق مصاحبه با 15خبره پرداخته شد و در مرحله بعد، از طریق گردآوری داده های کمی سؤالات پژوهش، 381 نفر مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای بخش کیفی نشان داد که مولفههای استخراج شده از بخش کیفی در مرحله جذب شامل: به گزینی، باورها و کارامدی؛ در بخش نگهداری مولفههای اجتماعی، سازمانی و شغلی و در بخش بهسازی شامل شایستگی آموزشی، پژوهشی، اخلاق حرفهای، بالندگی و فعالیتهای اجرایی را شامل میشود. به منظور اعتبار یابی مدل استخراج شده بخش کیفی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج نشان داد شاخص نسبت مجذور کای بر درجه آزادی به معنی برازش مدل با داده هاست. بنابراین کاربست مدل استخراج شده می تواند بهعنوان مبنایی برای تعریف و اجرای برنامههای آموزش و توسعه معلمان از جمله نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزش و برنامه ریزی برای رشد و پیشرفت در نظر گرفته شود.
ملخص الجهاز:
در اين راستا ابتدا با گردآوري داده هاي کيفي به شناسايي مؤلفه هاي الگوي جذب و بهسازي و نگهداري معلمان در آموزش و پرورش خراسان رضوي از طريق مصاحبه با ١٥خبره پرداخته شد و در مرحله بعد، از طريق گردآوري داده هاي کمي سؤالات پژوهش ، ٣٨١ نفر مورد آزمون قرار گرفت .
در اين راستا ابتدا با گردآوري دادههاي کيفي به شناسايي مؤلفه هاي الگوي جذب و بهسازي و نگهداري نيروي انساني (معلم ) در آموزش و پرورش خراسان رضوي از طريق مصاحبه پرداخته شد و در مرحله بعد، از طريق گردآوري دادههاي کمي سؤالات پژوهش ، مورد آزمون قرار گرفت .
شاخص ، مقوله و ابعاد نگهداري نيروي انساني آموزش و پرورش (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) برخي از نمونه جملات مصاحبه شوندگان که نمايانگر کدهاي موجود در جدول ١ هستند، بدين شرح است : مشارکت کننده شماره ٩ : « چيزي که من طبق تجربه و مطالعه پژوهش هاي گذشته بهش رسيدم اينکه تو بعضي کشورها اين افراد رو زودتر شناسايي مي کنند و تحت نظر مي گيرند و در برخي اوقات به عنوان کمک معلم از آنها استفاده مي کنند.
An Effectiveness of Human Resource Management Practices on Employee Retention in Institute of Higher learning: Regression Analysis, International Journal of Business Research and Management, 3(2): 15-32.