خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از اینکه آیا بین هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران رابطه وجود دارد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس دخترانه مناطق نوزدهگانه آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 12680 نفر است و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و فرمول کوکران تعداد 346 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی گروه پژوهشی مادسیج و پرسشنامه استاندارد سنجش توانمندسازی بلانچارد بود. پژوهش حاضر از نظر نوع استفاده توصیفی و از نظر هدف، تحقیقی توصیفی- همبستگی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS و لیزرل و آزمونهای همبستگی نشان میدهد بین تمامی مؤلفههای هوش فرهنگی و توانمندسازی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین عامل رفتاری و عامل انگیزشی در بین مؤلفههای هوش فرهنگی بیشترین همبستگی را با توانمندسازی معلمان مدارس دخترانه شهر تهران داشتهاند.
ملخص الجهاز:
نتايج حاصل از تحليل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و ليزرل و آزمون هاي همبستگي نشان ميدهد بين تمامي مؤلفه هاي هوش فرهنگي و توانمندسازي معلمان رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
در سال ١٣٨٩ تحقيقي با عنوان «تأثير هوش فرهنگي بر اثربخشي گروهي» در شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسط مهدي ابزري ، اکبر اعتباريان و اعظم خاني در بين ٣٠٧ نفر از کارکنان شرکت انجام گرفت که نتيجه آن اين بود که افراد از دانش و کنترل فرآيندهاي فکري فردي مرتبط با فرهنگ ، استفاده نموده و زيربنايي براي دريافت و رمزگشايي رفتار خود و ديگران به دست خواهند آورد و نسبت به تفاوت ها و تشابهات فرهنگي مختلف به صورت اثربخش عمل مي نمايند.
طبق نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها که در جدول فوق نشان داده شده است ، سطح معناداري به دست آمده برابر با صفر بوده و اين مقدار کمتر از مقدار خطا (٠/٠٥) ميباشد و بدين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت که بين تمام مؤلفه ها و توانمندسازي معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
جدول ٢- نتايج آزمون ضريب همبستگي فرضيه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون رگرسيون چندگانه با توجه به اينکه برابر نتايج آزمون همبستگي وجود رابطه مستقيم و معنادار بين تمامي مؤلفه هاي هوش فرهنگي با توانمندسازي معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران مورد تائيد قرار گرفت ، در اين بخش با استفاده از آزمون رگرسيون چندگانه به بررسي چگونگي و ميزان تأثير هريک از مؤلفه هاي هوش عاطفي بر توانمندسازي معلمان مدارس دخترانه مناطق شهر تهران پرداخته شده است .