خلاصة:
این پژوهش به تعیین رابطه بین رهبری توزیعی با توانمندسازی دبیران در هنرستانهای شهرستان ساوه میپردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است و جامعه آماری شامل کلیه دبیران هنرستانهای شهر ساوه به تعداد 380 نفر میباشد. نمونهی آماری بر اساس جدول مورگان بهتعداد 191 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساخته رهبری توزیعی و توانمندسازی با طیف پنج درجهای لیکرت است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی ارزیابی و تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری توزیعی و توانمندسازی بهترتیب 92/0 و 88/0 بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین توانمندسازی با سه بعد رهبری کلاسیک، طراحی نشده و نوظهور وجود دارد ولی نوعی رابطه منفی بین رهبری آشفته و توانمندسازی برقرار است. همچنین رهبری طراحینشده دارای بالاترین ضریب همبستگی میباشد. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
طاهره ) 2 ١- استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه، ساوه، ايران ٢- کارشناس ارشد مديريت آموزش، ساوه، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٢/٠٩/٢٣ـ تاريخ پذيرش: ١٣٩٢/١٠/١١) چکيده اين پژوهش به تعيين رابطه بين رهبري توزيعي با توانمندسازي دبيران در هنرستانهاي شهرستان ساوه ميپردازد.
تحقيقات انجام شده توسط هريس و موجيس ٢(٢٠٠٥)نشان داد که رهبري توزيعي باعث ايجاد فرايندهاي تصميم گيري اشتراکي و گسترده ميگردد؛ به طوري که مسئوليت ها به جاي انفرادي بودن به شکل گروهي پياده و اجرا ميشوند.
گرانت (٢٠١١) پژوهشي را با عنوان "رابطه ميان رهبري توزيعي و کارايي رهبري در مدارس کاروليناي شمالي" انجام داد، نتايج پژوهش نشان داد اکثر مديران مدرسه در مدارس کاروليناي شمالي در خصوص ايفاي نقش هاي رهبري توزيعي زير در مدارس موافق بودند: ١) تنظيم سمت و سو ٢) طراحي مجدد سازمان ٣) مديريت برنامه هاي آموزشي.
نتايج حاصل از پيمايش روي ١٨٦ دبير در مدارس متوسطه شهر مهران حاکي از آن است که رابطه بين سبک رهبري توزيعي و عملکرد شغلي دبيران به صورت غيرمستقيم بوده و از طريق دو متغير تعهد سازماني و هوش هيجاني دبيران تبيين ميگردد.
٤- يافته هاي پژوهش ١-٤- فرضيه پژوهش فرضيه پژوهش به صورت زير طراحي شده است : بين رهبري توزيعي و توانمندسازي دبيران رابطه وجود دارد.
وجود بالاترين ضريب همبستگي ميان بعد رهبري طراحينشده و توانمندسازي نشان ميدهد که رهبري طراحينشده مناسب ترين نوع رهبري توزيعي در ايجاد محيط توانمند در سازمانها و مدارس است .
هم چنين يافته هاي پژوهش نشان داد که رهبري آشفته داراي نوعي ارتباط منفي و معنادار با توانمندسازي است .