خلاصة:
این تحقیق با هدف آسیبشناسی دورههای مقدماتی رستهای از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان یگانهای اجرایی انجام شده است. پژوهش حاضر بر مبنای دستاوردهای تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دوره مقدماتی رستهای دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهان یگانهای صفی مستقر در تهران میباشند که با روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند (قضاوتی)، تعداد 100 نفر (از هر طبقه 50 نفر) انتخاب گردیدند. دادههای لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای آمار استنباطی (کولموگورف – اسمیرنوف و میانگین یک جامعه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ نتایج تحقیق نشان داد که دوره مقدماتی رستهای دانشگاه هوایی شهید ستاری، در هر سه حوزه رضایت فراگیران، تغییرات رفتاری و نتایج کلیدی دچار آسیب میباشد و در حوزه یادگیری بهدلیل قبولی اکثر دانشجویان در آزمونهای پایان دوره، آسیبی مشاهده نگردید.
ملخص الجهاز:
دادههاي لازم با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوري گرديد و با استفاده از آزمونهاي آمار استنباطي (کولموگورف – اسميرنوف و ميانگين يک جامعه ) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند؛ نتايج تحقيق نشان داد که دوره مقدماتي رسته اي دانشگاه هوايي شهيد ستاري، در هر سه حوزه رضايت فراگيران، تغييرات رفتاري و نتايج کليدي دچار آسيب ميباشد و در حوزه يادگيري به دليل قبولي اکثر دانشجويان در آزمونهاي پايان دوره، آسيبي مشاهده نگرديد.
(1381 با توجه به تغيير رسالت نظام آموزشي آجا و تلاش مسئولين سامانه آموزش ارتش جمهوري اسلامي ايران (آجا) براي ايجاد روشهاي يکسان در سطح آجا در برنامه ريزي و اجراء دورههاي مقدماتي، ضرورت استفاده از روشهاي علمي آسيب شناسي که بتواند ضمن ارزيابي وضعيت موجود دورههاي مورد نظر و تشخيص نقاط قوت و ضعف و حوزههاي قابل بهبود، مبناي صحيحي جهت برنامه ريزيهاي راهبردي ايجاد نمايد، بيش از هر زمان ديگري احساس ميشود.
جدول شماره ٢- ضريب اعتماد گويه هاي پرسش نامه (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت بررسي وضعيت موجود متغيرهاي تحقيق در حوزههاي تغييرات رفتاري، رضايت فراگيران، نتايج کليدي از نمودارهاي رادار و آزمون ميانگين يک جامعه آماري (آزمون t تک نمونه اي ) و جهت بررسي وضعيت متغير يادگيري از سوابق آموزشي دانشجويان استفاده شده است .
آزمون فرضهاي مربوط به متغيرهاي تحقيق به صورت زير خواهد بود: سوال اصلي: آسيب هاي اثربخشي دوره مقدماتي رسته اي در کداميک از حوزهها قرار دارند؟ جداول زير نتايج به دست آمده از آزمون t براي حوزههاي مختلف دوره مقدماتي رسته اي را نشان ميدهد (به غير از حوزه يادگيري که با بررسي سوابق آموزشي و بيلانهاي واصله از يگانهاي مجري آموزش به معاونت تربيت و آموزش بررسي شده است ).