خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی سازمانی با میانجیگری هویت سازمانی در مراکز رشد دانشگاهی تهران به اجرا در آمد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این مطالعه مدیران و کارکنان مراکز رشد شهر تهران در پنج دانشگاه (تهران، شهید بهشتی، شریف، تربیت مدرس و علم و صنعت) میباشد. برای سنجش متغیرهای پژوهش سه پرسشنامه با طیف 5 گزینهای لیکرت استفاده شده که این پرسشنامهها میان مدیران و کارکنان مراکز رشد توزیع شد و 153 نفر پاسخگو بودهاند. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه پرسشنامهها هم با استفاده تحلیل عامل تأییدی صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از این بود که هویت سازمانی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی سازمانی را میانجیگری میکند.
ملخص الجهاز:
لذا با توجه به مطالب مذکور سؤال اصلي پژوهش حاضر اين است که آيا يادگيري سازماني بر توانمند سازي کارکنان و مديران مراکز رشد شهر تهران تأثير دارد و آيا هويت سازماني در رابطه ميان يادگيري سازماني و توانمند سازي نقش ميانجي دارد؟ جهت پاسخ به اين سؤالات مراکز رشد را به دليل قدمت فعاليت و تجربه در مباحث يادگيري سازماني انتخاب و مورد بررسي قرار داديم .
در پژوهش حاضر در زمينه يادگيري سازماني و هويت سازماني با توانمند سازي هيچ تحقيق مشابهي کار نشده بود، همچنين در اين تحقيق پژوهشگران با عنايت به مطالب و جستجوي مکرر نتوانستند تحقيقات داخلي و خارجي را که عيناً با عنوان تحقيق حاضر هم خواني داشته باشد را پيدا نمايد، اما پژوهش هاي مشابه به اين موضوع انجام شده است که در زير آورده مي شود.
که بر اساس نتايج اين پژوهش عوامل درون سازماني و برون سازماني تاثير مثبت و معنا داري بر شکل دهي هويت سازماني داشته است ، و باعث شده که مديران عالي سازمان بر شکل گيري هويت سازماني نقش بسزايي ايفا کنند، و همچنين شايستگي، اعتبار، خوشنامي ، و تخصص آنها سبب خواهد شد تا کارکنان بيشتر با سازمان خود هويت يابي کنند.
نتايج آزمون ميانگين جامعه در جدول(١) نشان مي دهد که متغيرهاي يادگيري سازماني، هويت سازماني و توانمند سازي در مراکز رشد دانشگاهي شهر تهران از وضعيت مطلوبي برخوردار است .
مدل در حالت ضرايب معناداري (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تأثير يادگيري سازماني بر توانمند سازي با ميانجي گري هويت سازماني در مراکز رشد دانشگاههاي شهر تهران انجام شد.