خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب ریاضی بر اساس حالت فراشناختی در دانش آموزان دختر بود. در این پژوهش توصیفی همبستگی، 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامههای حالت فراشناختی عابدی و اونیل (1996) و اضطراب ریاضی بای (2011) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود استفاده شد. میانگین سن شرکت کنندگان 11.65±1.55سال بود. نتایج نشان داد که ارتباط منفی و معناداری بین حالت فراشناختی و مولفههای آن؛ آگاهی، راهبردهای شناختی، خودبازبینی و برنامه ریزی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر وجود دارد (0.01>P؛ 0.05>P)، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کلی حالت فراشناختی (R2=0.17) و مولفههای راهبردهای شناختی و خودبازبینی (R2=0.24) قادر به پیش بینی منفی و معنادار اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر هستند. از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که حالت فراشناختی و مولفههای راهبردهای شناختی و خودبازبینی نقش مهمی در پیشبینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر دارند.
Aim: The purpose of this study was to predict math anxiety
based on metacognitive state in female students. Method: In
this descriptive correlational study, 100 female students of
fifth and sixth grade elementary school in Amol city in the
academic year 2013-2014 were selected by multistage cluster
sampling and Abedi and O'Neill Metacognitive
Questionnaires (1996). And completed the mathematical
anxiety of Bai (2011). Data were analyzed by SPSS 21
software using Pearson correlation coefficient and logistic
regression analysis. The mean age of participants was 11.65 ±
1.55 years. Results: The results showed that there is a
significant negative relationship between metacognitive state
and its components; knowledge, cognitive strategies, selfesteem,
and planning with mathematical anxiety in female
students (P <0.01). Regression analysis showed that overall
score of metacognitive state (R2 = 0.17) and components of
cognitive and self-esteem strategies (R2 = 0.24) were able to
predict negative and significant mathematical anxiety in
female students. Conclusion: It can be concluded that the
metacognitive state and the components of cognitive and selfassessment
strategies play an important role in predicting
mathematical anxiety in female students.