خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت و سلامت روان بر امید به زندگی دانش آموزان
دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و باتوجه به
ماهیت و نحوه گردآوری دادهها، جزء تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و از نوع همبستگی است. جامعه
آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر گرگان به تعداد ٣٧٥٠ نفر را شامل
می شد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری ٢٥٠ نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب
شد. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش میدانی و مطالعات کتابخانه ایی
استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل با
استفاده از نرم افزار Pls قرار گرفت. نتایج بیانگر آن بود که باورهای فراشناخت بر روی امید به زندگی
تاثیر معنی دار داشته ولی سلامت روان بر امید به زندگی تاثیر معنی داری نشان نداد. همچنین پیش بینی
امید به زندگی توسط باورهای فراشناخت و سلامت روان به میزان ١٥ درصد مشاهده گردید.
ملخص الجهاز:
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه مديريت آموزشي، دانشگاه آزاد گرگان ، گرگان ، ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه باورهاي فراشناخت و سلامت روان بر اميد به زندگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان بود.
واژه هايکليدي: باورهاي فراشناخت ، سلامت روان ، اميد به زندگي ٩٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هجدهم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * مقدمه مفهوم سلامت ازنظر سازمان جهاني بهداشت ، چيزي فراتر از نبود اختلال رواني معني مي شود و شامل : خوب بودن ذهني ، خودکارآمدي ، استقلال و خودمختاري ، کفايت و شايستگي ، ارتباطات اجتماعي و شکوفايي توانمندي هاي بالقوه فکري و هيجاني است (تهراني ١و همکاران ، ٢٠١٣).
بنابراين سؤال اصلي تحقيق حاضر آن است که آيا بين باورهاي فراشناخت و سلامت روان با اميد به زندگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان رابطه معني داري وجود دارد يا خير؟ چارچوب نظري و پيشينه پژوهش فراشناخت اصطلاحي است که نخستين بار به وسيله فلاول ٣(١٩٧٦) در زمينه حافظه بکار برده شد.
(1393 در اين پژوهش فرضيه ها به شرح زير تدوين مي شوند: فرضيه اصلي بين باورهاي فراشناخت و سلامت روان بر اميد به زندگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان گرگان رابطه معني داري وجود دارد.
ضريب R متغير درونزاي اميد به زندگي ٠/١٥٥ است که نشان ميدهد دو سازه برونزاي باورهاي فرا شناختي و سلامت روان مجموعا ٠/١٥ از واريانس اميد به زندگي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه گرگان را تبيين ١٠٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هجدهم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * ميکنند.