خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی سرمایهی اجتماعی است. روش پژوهش از نظر بررسی متغیرها، از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر رابطه، همبستگی و از نظر نوع هدف، کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش کارکنان بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه میباشند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 327 نفر از طریق فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامهی استاندارد بوده و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مدل معادلات ساختاری آموس انجام شد. نتایج نشان داد که ابعاد استفاده از شبکهی اجتماعی از قبیل استفاده از شبکهی اجتماعی، استفادهی لذتجویانه و استفادهی شناختی بر سرمایهی اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارند. بهعلاوه، سرمایهی اجتماعی نیز بر بهبود عملکرد (نوآوری شغلی و کاهش فرسودگی شغلی) تاثیر مثبت و معناداری دارد. به مدیران بانکها توصیه میشود که زمینه کاربرد و توسعه استفاده از برنامههای کاربردی شبکههای اجتماعی را در سازمان بین کارکنان و با مشتریان و سایر ذینفعان فراهم آورند که تبادلات و همکاری میان افراد بیشتر شده و عملکرد سازمانها و کارکنان بهبود یابد.
The purpose of this study was to investigate the effect of using social networking dimensions on employees' job performance with emphasis on the mediating role of social capital. The research method is descriptive-survey and correlational and in terms of purpose. The statistical population of this study is staff of private banks in Kermanshah which 327 personel were selected by stratified random sampling method through Cochran formula.The data collection tool was a standard questionnaire and the data were analyzed using Amos structural equation modeling software. The results showed that dimensions of social network use such as social network use, enjoyment use, and cognitive use had a positive and significant effect on social capital. In addition, social capital has a positive and significant effect on performance improvement (job innovation and job burnout reduction). Bank managers are advised to provide the basis for the application and development of the use of social networks in the organization between employees and with customers and other stakeholders that interactions and cooperation between individuals will increase and the performance of organizations and employees will improve
ملخص الجهاز:
در سالهای اخیر در خصوص سرمایهی اجتماعی بسیار بحث شده اما تابهحال ارتباط شبکه اجتماعی با سرمایهی اجتماعی بررسی نشده و همچنین این ارتباط در بانکهای خصوصی و حوزه عملکرد شغلی مطالعه Chen et al Yen et al Park et al نشده است بنابراین بهعنوان شکاف پژوهشی، مطالعهی آن، ضرورت انجام این پژوهش را آشکار میکند.
همچنین سایر محققان اظهار داشتند که شبکههای اجتماعی میتواند از مدیران در زمینههای: ارتباطات، همکاری، تعامل، مدیریت دانش و بهرهوری پشتیبانی کند (دلرو و کرونج 1 ، 2017) که در جدول زیر نشان داده شده است (هایسا و اسپالک، 20 > جدول 1: فرصت و تهدیدهای استفاده از شبکه اجتماعی در سازما > {مراجعه شود به فایل جدول الح Delerue & Cronje چارچوب مفهومی ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی و عملکرد شغلی هوسام و همکاران (2015)، در پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط استفاده از شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی به این نتیجه رسیدند که استفاده از شبکههای اجتماعی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی و بر نوآوری شغلی تأثیر مثبتی دارد.
با توجه به استدلال فوق، این فرضیه قابل طرح است: فرضیه ۱: ابعاد استفاده از شبکههای اجتماعی بر عملکرد شغلی (نوآوری و کاهش فرسودگی شغلی) تأثیر مثبت دارد.
ارتباط بین سرمایه اجتماعی و عملکرد شغلی کاو و همکاران (2016)، در پژوهشي نشان داد که بين سرمايهی اجتماعي سازماني و عملكرد شغلي همبستگي مثبت معناداری وجود دارد.
با توجه به استدلال فوق این فرضیهها قابل طرح است: فرضیه ۲: سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی (کاهش فرسودگی شغلی) تأثیر مثبت دارد.