خلاصة:
گاهی مرتکب تمامی مراحلِ ارتکاب جرم ر اسپری میکند، اما با اینحال باز هم به نتیجهای نائل نمیگردد. اگر این ناکامی در عدم تحقق نتیجه، به علت فقدان موضوع و یا عدم تکاپوی وسیلۀ ارتکاب جرم باشد، بیانگر جرم محال است. با توجه به روش این پژوهش که بنیادین (توصیفی ـ تحلیلی) میباشد، با مراجعه به کتب اصولی درمییابیم که اصولیین شیعه در تألیفات خود، ذیل مبحث قطع به بررسی تجری و مبانی آن پرداختهاند. به نظر میرسد مخالفت قطع با واقع در تعریف اصولیین از تجری، بیانگر عدم امکان وقوع نتیجه درخارج است که بیشک فقط میتواند با جرم محال همخوانی داشته باشد. در هرحال قانونگذار در تبصرۀ مادۀ ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات مرتکبین جرم محال قائل بهتفکیک بین جهات قانونی و مادی شده است. به نظر میرسد این تفکیک قانونگذار، همسو و سازگار با نظر صحیح برخی از اصولیین همچون شیخ انصاری در رابطه با عدم عقاب و مجازات متجرّی میباشد.
Sometimes he commit all crimes, but he does not achieve the result again. If this failure to fail to achieve the result is due to a lack of subject matter or a failure to act as a means of committing a crime, it would be impossible to commit a crime. Regarding the method of this research, which is fundamental (descriptive-analytic), by referring to the principled books, we find that the Shichr('39')a principals in their writings discussed the topic of discontinuance in its own literature and literature. It seemed to me that discourse was deliberately dealt with in the formulation of a procedural principle , Expressing the possibility of the occurrence of a result outside the field, which can undoubtedly only be compatible with the crime.
However, the legislator, in the wording of article 122 of the Islamic Penal Code, regards the punishment of perpetrators of a crime as imposing a distinction between legal and material grounds. This separation of legislatures seems consistent and consistent with the correct view of some of the principals such as Sheikh Ansari (RA) In connection with the absence of eagles and punishments