خلاصة:
هدف این مقاله بررسی پدیدارشناسانه تجربه زیست کارتن خوابی بر مبنای ویژگیها، تمایزات و شرایط حاکم بر آن است. نظام اجتماعی و سازمان موجود در پاتوقهای کارتنخوابی متاثر از الگوی رشد شهری، نظام قدرت حاکم بر آن و کنشهای متقابل همگنان طرد شده از متن شهر در قلمرو پاتوق است. این پژوهش به روش کیفی و مبتنی بر تکنیک تحلیل مضمون انجام شدهاست. به این منظور مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با سی و دو کارتن خواب در شش پاتوق کارتنخوابی (مبتنی بر نمونهگیری هدفمند) صورت گرفته و دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار مکسکیودی مورد تحلیل قرار گرفتهاست. یافتهها نشان میدهد پاتوقهای کارتنخوابی قلمروهایی معیشت محور، برخوردار از نظام عرفی تقسیم کار با درجاتی از روحیه جمعگرایانه هستند که ترکیبی از احساس نیاز به همبستگی اجتماعی، عواطف فردی، حمایت، تسکین آلام و در مجموع هویت بخشی را برای ساکنان به همراه دارد. نظام اجتماعی پاتوق "پیشکسوت سالار" و تا حد زیادی مبتنی بر امکان اعمال قدرت فیزیکی و کنترل جریان مواد مخدر در آن است. حدود قابل توجهی از آزادی عمل در حوزه کنشهای فردی که با معیارهای رسمی میتوان آنها را صورتهایی از نابهنجاری به حساب آورد، در پیوند با تامین حداقلی از هرآنچه تداوم حیات را برای کارتن خواب ممکن میسازد، نوعی جاذبه مضاعف را برای این قلمروها به همراه دارد. در مجموع میتوان از منظری درون نگرانه، پاتوق را به عنوان یک اجتماع محلی غیررسمی و برخوردار از پویایی و نه صرفا تجمعی از افراد منحرف و نابهنجار به حساب آورد.
The purpose of this paper is to study the phenomenological experience of homelessness based on its characteristics, distinctions and conditions. The social system and organization of homeless hangouts are influenced by the pattern of urban growth, the system of power that governs it, and the interactions of outcasts in the hangout. This research has been done by qualitative method based on thematic analysis technique. For this purpose, in-depth semi-structured interviews with 32 homeless people were conducted in six homeless hangouts (based on targeted sampling) and the data were analyzed using Maxqda software. The results show that homeless hangouts, as a livelihood territory, have a customary system of division of labor with degrees of compulsive collectivism that combine a sense of need for social cohesion, personal emotion, support, relief and identity in the community. The considerable degree of freedom of action in the field of individual action, which by formal criteria can be regarded as a form of anomaly, together with the minimal provision of anything that makes life possible for the homeless, provides a dual attraction for that territory. Finally, from an introspective perspective, the hangout can be seen as an informal, dynamic local community, not merely a conglomeration of perverse and abnormal individuals.