خلاصة:
اصیل بودن، مفهومی با پیشینه گسترده در فرهنگ مدرن است که طرح آن در فضای فکری و فرهنگی کشور ما نسبتا نوظهور بوده است. خوانشهای متعددی از این مفهوم وجود دارد که میتوان خوانش فردگرایانه و جمع گرایانه را دو خوانش مهم در پیشینه فلسفی آن دانست. هدف از پژوهش حاضر، نخست، شرح و بیان خوانش چارلز تیلور به عنوان خوانشی موجّه از پدیده اصالت است که هر دو بعد فردی و اجتماعی اصیل بودن را مورد توجه قرار داده است. روش پژوهش در بخش بیان و تحلیل مفاهیم، تحلیل مفهومی و در بیان دلالتها، استنتاج عملی بوده است. در نهایت، دلالتهای التزام به خوانش مورد پذیرش این پژوهش در تعریف یکی از ارکان تربیت، یعنی معلم اصیل، مورد اشاره قرار گرفته است. دلالتهای استنتاج شده عبارتند از: «الزام به بعد فعال از اصیل بودن»، «الزام به بعد منفعل از اصیل بودن»، «الزام به دیالکتیک معلم اصیل – دانشآموز اصیل» و «الزام به واقعیات اجتماعی».
ملخص الجهاز:
ولي لازم است اين پرسش مطرح شود که اصولا فرد اصيل چه صفاتي دارد؟ و آيا همه تبيين هاي موجود از فرد اصيل در ساحت هاي معناشناسانه ٥، هنجاري ٦ يا اخلاقي نيز مورد تأييد است ؟ و با فرض در دست بودن معنايي موجه از اصالت ، چه دلالت هايي را ميتوان در حوزه تربيت از جمله تعريف معلم اصيل به دست داد؟ اينها پرسش هايي هستند که در پژوهش حاضر مورد واکاوي قرار خواهند گرفت .
از سويي، نظر به اينکه پديده اصيل بودن همچون يک «فضيلت » اخلاقي، در فضاي فکري و فرهنگي کشور ما نيز وارد شده است و برخي درصدد برآمده اند تا با تأليف و ترجمه برخي از آثار، آن را مورد ملاحظه قرار داده و شرايط ارتقاي فکري و فرهنگي جامعه ما را فراهم نمايند٤، ضروري است به طرح و بيان ديدگاه موجه و قابل دفاع از اين مفهوم پرداخته و زمينه نقد و بررسي ديدگاه هاي مطرح در جامعه را فراهم آورد.
براي پاسخ گويي به پرسش هاي اول و دوم اين پژوهش ، از روش تحليل مفهومي به ويژه در شکل «تفسير مفهومي» استفاده شده است (کومبز و دنيلز، e)؛ بدين معنا که مفهوم اصالت در آثار متعدد تيلور، به ويژه دو اثر اصلي و محوري اشاره شده ، مورد رديابي قرار گرفته و هسته معنايي مورد نظر وي از اين مفهوم ، خصوصا ابعاد فعال و منفعل اصيل بودن ، در تعريف اين مفهوم مورد شرح و بسط قرار گرفته است .
Authentic Education and Moral Responsibility, Journal of Theory of Applied Philosophy, 24, 78–94.