خلاصة:
اندیشههای فیلسوف معاصر فرانسوی، پل ریکور که در بستر هرمنوتیک فلسفی و پدیدارشناسی هرمنوتیکی شکل گرفته است، در میان دانشوران این علم، جایگاه قابل توجه و تأملی دارد. وی با ارائه قرائت «قوس هرمنوتیک» از دور هرمنوتیک، فرآیند تفسیر را پایانپذیر و حاصل مراحل «تبیین، فهم و به خود اختصاص دادن» میداند. ریکور در مواجههی با متن، اهدافی همچون کشف قصد مؤلف، بازسازی روانشناختی ذهنیت و مراد مؤلف و نیز همدلی با وی را که در هرمنوتیک رومانتیک دنبال میشد، نپذیرفته و «کشف نیّت متن، تصاحب و خویشفهمی» را به عنوان هدف فهم میجوید. نوشتار حاضر در پی آن است تا امکان طرح این اهداف را در خصوص متون شرعی با نظر به ویژگیهای آنها، با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و اسنادی، بررسی کند. به نظر میرسد با تکیه بر مبانی و اصول فهم پذیرفتهشده در سنت تفسیری اسلامی، اهداف مورد نظر ریکور را در متون شرعی میتوان پیجویی کرد. هرچند، باید به این نکته توجه داشت که پیشفرضها و مبانی ریکور در این خصوص، چنین ارمغانی را فرا روی قرار نخواهد داد.
The ideas of contemporary French philosopher Paul Ricoeur, formed in the context of philosophical hermeneutics and hermeneutic phenomenology, have a remarkable and reflective place. By presenting “Hermeneutical Arc” from a distance of “hermeneutic circle”, he attributes the process of interpretation to the process of “Explanation, Understanding, Appropriation”. Ricoeur, in the face of the text, seeks “Appropriation, Self Understanding, Discovering Text intent” as understanding aims. The present paper looks for to explore the possibility of laying out these goals for the religious texts according to their characteristics, using a descriptive-analytical approach and gathering information through library and documentary methods. It seems that, based on the principles accepted in the Islamic interpretive tradition and by Relying on principles such as: the author's modern understanding of the text, the conformity of the textual meaning with the intentional meaning and the objective truth that produces some form of author-centered text, Ricoeur's intended purposes can be furthered in the religious texts.