خلاصة:
مقالۀ حاضر به مسئلۀ چگونگی بروز احساسات مردان انقلابی در جریان انقلاب 57، ایران میپردازد. جامعهشناسی احساسات و ترکیب آن با پارادایم مطالعات فرهنگی بصری امکان بررسی عکسهای مستند از انقلاب 57 برای تحلیل وضعیت چگونه نمایان شدن احساسات مردانه را، در دوران انقلاب، فراهم میآورد . برای این منظور 200 عکس از سری عکسهای مستند انقلاب انتخاب و به 82 مورد مطالعاتی تقلیل پیدا کرد. مطالعۀ عکسها به روش تحلیل تماتیک بصری است که موقعیتهای مشابه در عکسها دستهبندی میشود و مقولههای تحلیلی را به وجود میآورد. در نتیجهگیری آمده است که مردان انقلابی از طیفهای مختلف سیاسی در پیوند احساسی با یکدیگر اَبَر بدن انقلابی را در برابر مردان شاه شکل داده بودند. تقابل دو اردوگاه مردان انقلابی و مردان شاه به موقعیتهای احساسی مانند خشونت، عصیان، عشق، و نفرت منجر شده بود.
This article is about how Iranian male’s emotion demonstrates through the process of the Iranian revolution of 1979. Sociology of emotions in conjunction with the paradigm of visual cultural studies makes possible the analysis of documentary photos of the revolution of 1979 with the focus on the males’ emotion in that period of time. For this, 200 documentary photos of the revolution were selected and reduced to 82 photos to analyze them. Studying the photos is based on visual thematic analysis that categorizes similar situations and makes analytic categories. As a result, revolutionary men from different political spectrums in an emotional link with each other made a revolutionary super-body on the contrary of the Shah’s army man. The encountering of the two camps of revolutionary men and Shah’s men resulted in emotional positions like violence, rebellion, love, hatred.
ملخص الجهاز:
در نتیجه گیری آمده اسـت کـه مردان انقلابی از طیف های مختلف سیاسی در پیوند احساسی با یکدیگر اََبر بدن انقلابـی را در برابر مردان شاه شکل داده بودند.
ساختار احساسات وَ اَبر بدن انقلابی ظهور رضاشاه حاصل تنش نیروهای سیاسـی، اجتمـاعی، و فرهنگـی در فاصـله سـال هـای ١٢٨٥ تا ١٢٩٩ شمسی بود (خلیلیخو،١٣٧٣: ١٠٠) و بـه پشـتوانۀ مـردان ارتشـیاش بـرای استحکام پایه های سلطنت خود جامعۀ عشایری که جمعیـت قابـل تـوجهی از ایرانیـان را در برمیگرفت مجبور به خلع سلاح و یکجانشینی کرد.
بنابراین ، آنچه از مفهوم برون ریزی احساسات مـردان انقلابـی کـه در جریـان عکـس هـای مستند انقلاب ٥٧ دیده میشود از سوی مردانی اسـت کـه هرچنـد خاسـتگاه هـای مختلـف سیاسی داشتند اما در راستای پیروزی بر دشمن مشترک درقالب یک ابر بدن انقلابی بـه هـم پیوند خورده و ماشین انقلاب را شکل داده بودند.
بنابراین ، شکل گیری عشق به آیت الله خمینی زمینه ای را برای پیونـد احساسی مردان انقلابی ایجاد میکرد به گونه ای که حتی عکس هـای آیـت الله خمینـی را بـر روی سینه ها و بدن خود میچسباندند.
٢. ٢٠١٨ ,An Iranian Photographer’s) مردان انقلابی با چسباندن عکس های آیت الله خمینی بر بدن خود نوعی از پیوند عاشـقانه با رهبر مرد اردوگاه خویش را نشان میدادند.
از بین بردن نظم طبقه بندی شده جهت فراهم شدن شرایط برای گستردن نظمی جدید، محمود کلاری (کلاری، ١٣٨٧: ٦٧) تا پیش از این ، مردان شاه با تسخیر مسلحانۀ فضا توسط کامیون های نظامی و تانـک هـای ارتشی در عرصۀ خیابان قدرت نمایی مینمودند و سعی در ایجاد احساس رعب و وحشـت داشتند (شکل ٧).