خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی وکار آفرینی سازمانی در ادارات پست استان مازندران می باشد. روش تحقیق باتوجه به هدف از تحقیق کاربردی و با توجه به نحوه ی گرد آوری داده ها از نوع توصیفی وتحلیلی همبستگی است. در این تحقیق برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شده استفاده شده است که شامل ۳۴ سوال می باشد. جامعه آماری ادارات پست استان مازندران بوده که شامل ۱ اداره کل و ۱۷ اداره پست با می باشد که با استفاده از حجم نمونه تعداد ۱۵۰ نفراز کارکنان سطوح مختلف به طور تصادفی از جامعه آماری انتخاب شدند. نتایج حاکی ازآن است که بین سرمایه اجتماعی و کار آفرینی سازمانی در ادارات پست استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد . بین ابعاد ساختاری، سرمایه اجتماعی وکار آفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد ولی ابعاد شناختی و رابطه ای در جامعه آماری مورد نظر با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری ندارند، همچنین بین سرمایه اجتماعی و ابعاد کار آفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد واین رابطه از نوع همبستگی مثبت است.
ملخص الجهاز:
حسینی (1390) در پژوهش خود تحت عنوان "تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی" به این نتیجه دست یافته است که باضریب همبستگی 559/8 رابطه معنی داری بین این دو متغیر وجود دارد.
تحلیل یافته های پژوهشی مربوط به سوال دوم پژوهش: چه ارتباطي بين بعد ساختاري سرمايه اجتماعي وعناصركار آفريني سازماني وجود دارد؟ بررسی نتیجه فرضیه اول تحقیق به ما نشان میدهد که همبستگی بین بعد ساختاری ومتغیرهای کشف فرصت، تصميم بهره برداري ازفرصت ، استراتژي هاي کارآفرينانه و فرآيند سازماندهي وجود دارد و همبستگی این متغیرها با بعد ساختاری به ترتیب برابر 362/0 ، 169/0 ، 245/0- و 160/0- است .
آشنا (1385) در پژوهش خود تحت عنوان "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی" بدین نتیجه رسیده است که با میزان همبستگی تقریباً 36/0 رابطه معنی دار بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی وجود دارد.
نتایج پژوهش عبدالله پور (1387)تحت عنوان "نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی" نشان دهنده وجود رابطه معنی دار بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی است.
تحلیل یافته های پژوهشی مربوط به سوال سوم پژوهش: چه ارتباطي بين بعد شناختي سرمايه اجتماعي وعناصركار آفريني سازماني وجود دارد؟ بررسی نتیجه فرضیه دوم تحقیق به ما نشان میدهد که همبستگی بین بعد شناختي ومتغیرهای وجود فرصت و کشف فرصت، با فرآيند سازماندهي وجود دارد و همبستگی این متغیرها با بعد ساختاری به ترتیب برابر 185/0 ، 366/0 است .
آشنا (1385) در پژوهش خود تحت عنوان "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی" بدین نتیجه رسیده است که با میزان همبستگی تقریباً 28/0 رابطه معنی دار بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی وجود دارد.