خلاصة:
عملکرد تأثیر به سزایی بر رفتار و انگیزش کارکنان دارد و موجبات رشد و شکوفایی سازمان را فراهم میآورد. ارزشیابی کارکنان در نگهداری و تعمیرات ناجا برای ارتقاء، انتصاب، تشویق و تنبیه؛ کاربرد دارد. ارزشیابی، ابزاری است که کارکنان را در تأمین این نیازها کمک میکند. اگر این ابزار به خوبی طراحی گردد و بهنحو صحیح مورد استفاده قرار گیرد، وسیلۀ مناسبی برای تشویق، آموزش، بهسازی و بعضاً تنبیه کارکنان خواهد بود. در این مقاله تلاش شده است؛ تا نظام ارزیابی عملکرد کارکنان را که تأثیر مهمی در تحقق اهداف نگهداری و تعمیرات دارد، بررسی، تا نسبت به دلایل کارآیی این نظام ارزیابی، شناخت پیدا شود. جهت استفاده بهینه از مطالب جمعآوری شده، از روش پرسشنامهای، با سؤالات بسته انتخاب و 22 نفر بهعنوان جامعۀ آماری نمونه، انتخاب و پرسشنامه تکمیل نموند. نتایج تحقیق نشان میداد، عوامل عملکرد، در اولویت اول با 6/63% و معیارهای رفتار شغلی با 50% در اولویت دوم و رفتار اخلاقی با 7/22% در اولویت سوم جهت ارزیابی قرار گرفتهاند و در فرمهای ارزیابی نگهداری و تعمیرات به ترتیب، 46 نمره به عوامل عملکردی و 36 نمره به معیارهای رفتار شغلی و 18 نمره به معیارهای رفتار اخلاقی منظور گردید؛ که این نشان دهندۀ آن است که عوامل عملکردی در ناجا از جایگاه خاصی برخوردار میباشد.
ABSTRACT Manpower is the main asset of the organization, which must be taken seriously to maintain it. Therefore, reviewing the existing system and its role in improving the productivity of NAJA maintenance staff and providing solutions to improve it can help the organization in achieving its goals in this regard. In this article, an attempt has been made to study the performance appraisal system of maintenance staff, which has a significant effect on the realization of maintenance and repair objectives, and to understand the reasons for the efficiency of this appraisal system. According to the objectives, two methods of correlational research and contextualization have been used. Twenty-two maintenance workers across Iran make up the statistical population of this study. Considering the geographical dispersion of the statistical population and their different levels, illustrative samples with the ability to generalize the research results to the whole community were obtained by stratified random sampling. A questionnaire was used to collect information. For content validity, the opinions of professors and experts were used and the questionnaire was modified based on it. The results showed that performance factors, criteria of job behavior and ethical behavior are in the first to third priority of evaluation and this shows that performance factors have a special place in NAJA. Also, the total score of maintenance is average for the current situation and also is average for the performance factors.