خلاصة:
هدف:
مطالعه حاضر با هدف اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت خود بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد انجام گرفت.
روش:
طرح پژوهشی حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه ای به حجم ۵۰ نفر از افراد وابسته به مواد به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر شفقت خود را طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای یکبار در هفته دریافت نمودند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی و مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که آموزش متمرکز بر شفقت خود به طور معناداری باعث کاهش عاطفه منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد شد و این تغییرات در دوره پیگیری نیز ماندگار بود.
نتیجه گیری:
نتایج گویای اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت خود بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد بود. بنابراین، می توان از آموزش متمرکز بر شفقت خود در کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد استفاده کرد.
Objective
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassionate focused training on reducing negative affect and improving the quality of life in substance-dependent individuals.
Method
The present study was a quasi-experimental design of pretest-posttest and follow-up with a control group. A sample of 50 substance-dependent individuals was selected by convenience sampling method and then they were randomly placed into two experimental and control groups. The participants of the experimental group received self-compassion focused training in ten 90-minute sessions once a week. The data collection tools were the positive affect and negative affect scale and the world health organization quality of life scale. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results
The results showed that self-compassion focused training significantly led to reduce negative affect and improve the quality of life in substance-dependent individuals and these changes still remained during follow-up period.
Conclusion
The results showed the effectiveness of self-compassion focused training on reducing negative affect and improving the quality of life in substance-dependent individuals. Therefore, self-compassion focused training can be used to reduce negative affect and improve the quality of life in substance-dependent individuals.
ملخص الجهاز:
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش متمرکز بر شفقت خود به طور معناداری باعث کاهش عاطفه منفی و بهبود کیفیت زندگی در افراد وابسته به مواد شد و این تغییرات در دوره پیگیری نیز ماندگار بود.
این سـازه شـامل سه مؤلفه است : (١) خود مهربانی ، که اشــاره به گرایش به مراقبت در هنگام مقابله با مشــکلات شــخصـی دارد؛ (٢) بشــریت مشــترک، که مربوط اســت به تمایل به تشــخیص اینکه شــکســت ها و مشــکلات شـخصـی یک بخش عادی از زندگی انسـان اسـت و (٣) ذهن آگاهی ، که به عنوان توانایی حفظ مشـکلات و احسـاسـات منفی همراه با آگاهی متعادل تعریف می شـود (موریس ، ون دن بروک، اوتگار، اودنهاوون و لنارتر١، ٢٠١٨) پل گیلبرت براسـاس روان شـناسـی تحولی، علم عصـب روان شـناختی، فلسـفه عملی بودیستی و نظریه تکاملی، شکلی جامع از درمان های موج سوم رفتاردرمانی ارائه داده است که شـفقت را به عنوان فرایندی چند وجهی همراه با عناصـر هیجانی، شـناختی و انگیزشـی توصــیف میکند که در توانایی ایجاد فرصــت هایی برای رشــد و تغییر همراه با ملایمت و مراقبـت نقش دارنـد.
Marsh, Chan, & MacBeth Oudenhoven, & Lennartz 5.
پژوهش حاضــر نیز به دنبال بررســی این ســوال بود که آیا آموزش متمرکز بر شــفقت به خود بر کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی معتادان شهرستان دزفول تاثیر دارد؟ 1.
با توجه به یافته های پژوهش ، به مشـاوران و درمان گران توصـیه میشـود برای کاهش عواطف منفی و بهبود کیفیت زندگی معتادان از روش آموزشی درمان شفقت خود استفاده نمایند.