خلاصة:
گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا، نقش و جایگاه ویژهای در توسعه ی مناطق جغرافیایی دارد. هنگامی که ابعاد و زمینههای مرتبط با گردشگری به خوبی شناخته شود، به طور یقین در جهت توسعه واقعی مناطق جغرافیایی گامهای علمی و اجرایی مطلوبتری برداشته خواهد شد. مناطق نمونهی گردشگری، زیرمجموعه ی قطبهای گردشگری و یکی از مهمترین مباحث مهم مطرح شده در صنعت گردشگری هستند. توسعه ی مناطق نمونهی گردشگری، توسعه ی قطبهای گردشگری را به دنبال دارد و سبب رونق گردشگری یک قطب گردشگری میشوند. روش شناسی این مقاله از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی- تحلیلی؛ و نوع آن پیمایشی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری مقاله ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ تمامی سرمایه گذاران بخش خصوصی استان در مناطق نمونهی گردشگری ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ در اداره کل ﻣﯿﺮاث ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، صنایع دستی و ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺘﺎن گلستان شناسایی شدهاند. در این مقاله از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. به طوریکه ازجامعه آماری مورد مطالعه 30 نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی استان در مناطق نمونهی گردشگری انتخاب گردید. ابزار سنجش در این مقاله پرسشنامه است. پرسشنامه شامل سوالات ویژگیهای جمعیت شناختی و معیارهای ارزیابی عوامل رشد و توسعه مناطق نمونهی گردشگری از دیدگاه سرمایه گذارن است. سپس پرسشنامهها بین 30 نفر از سرمایه گذاران استان گلستان توزیع شد. در این مقاله، برای تعیین پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. به طوریکه میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه سرمایه گذاران برابر با 865/0 به دست آمد که با توجه به اینکه مقدار آلفای کرونباخ همه متغیرها بالای 7/ 0 میباشد، رقم قابل قبولی است و پرسشنامه ی تحقیق از پایایی قابل قبولی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن، آزمون دوجملهای، آزمون T تک نمونهای، رگرسیون استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزارspss ورژن 21 استفاده شد. نتایج نشان داد ازدیدسرمایه گذاران دخالت بخش دولتی در حوزه سرمایه گذاری، مشارکت مردمی و توسعه و تجهیز مناطق نمونهی گردشگری از، تنوع کارکردی، مکان یابی، تسهیلات، منابع مالی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و موقعیت جغرافیایی مناطق نمونهی گردشگری در رشد و توسعه مناطق نمونهی گردشگری تاثیرگذارند. همچنین از دید سرمایه گذاران، توسعه مناطق نمونهی گردشگری در استان گلستان موجب جذب اعتبار جهت ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری، ساماندهی گردشگران و رشد گردشگری میگردد و از منظر سرمایه گذاران بر جذب گردشگر و توسعه اقتصادی تاثیرگذارند. این درحالی است که سرمایهگذاران تبلیغات و بازاریابی، تنوع کارکرد و مدیریت مناطق نمونهی گردشگری را موثر بر تمایل به سرمایه گذاری میدانند.
ملخص الجهاز:
دراین پژوهش تلاش میشود به این پرسش پاسخ داده شود که وجود مناطق نمونهی گردشگری در استان گلستان میتواند به عنوان مهمترین عامل در جذب سرمایه های کوچک محلی و سرمایههای بزرگ ملی و بین المللی وهمچنین رشد و توسعه این مناطق در استان شود؟ جدول (1): تعداد مناطق نمونهی گردشگری کشور {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور دفتر مناطق نمونه گردشگری، 1395 مبانی نظری - گردشگرو گردشگری: گردشگر به کسی گفته میشود که به مکانی غیر از محل سکونت سفر کرده و هدفش مقاصد کاري یا استفاده از اوقات فراغت باشد و مخارج او در مقصد، از درآمدي که در محل سکونت به دست آورده پرداخت شود.
جدول (4): بررسی عوامل موثر بر رشد و توسعه مناطق نمونهی گردشگری از دیدگاه سرمایه گذران (متغیرهای غیر نرمال) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: یافتههای تحقیق حاضر با توجه به جدول (5) سطح معنی داری برای همه متغیرها به جز مدیریت مناطق نمونهی گردشگری، کمتر از 5 درصد است پس میانگین هر یک از متغیرها، اختلاف معنی داری با عدد 3 دارد.
جدول (6): عوامل موثر بر رشد و توسعه مناطق نمونهی گردشگری از دیدگاه سرمایه گذاران (متغیرهای غیر نرمال) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: یافته های تحقیق حاضر این درحالی است که طبق جدول (7) سطح معنی داری برای متغیر، کمتر از 5 درصد است پس میانگین آن، اختلاف معنا داری با عدد 3 دارند.