خلاصة:
حکمت به معنای ژرف نگری, و راهیابی به باطن اشیاءاست در مقابل» تحجر به معنای
تنگ نظری و بستهذهنی» و بسنده نمودن به ظاهر و پوسته اشیاء.
با استناد به آیات و روایات و براهین عقلی نظام هستی نظامی ذومراتب وطولی است و
انسان معجونی است ملکی ملکوتی که میتواند از پلههای این مراتب وجودی بالا رود و به
ملاقات خالق هستی دست یابد . با آغاز بعشت انبیاء الهی همواره تاریخ با دو جریان جمود و
تحجر مواجه بوده است که در برابر ارشاد و تعلیم حکیمانه انبیاء (ع) صف کشیدهاند.
اول: تحجر سیاسی یعنی رویارویی سلاطین جور در وادی کفر و شرک که با مقایسه
جنبه بشریت انبیاء با خویش و عدم درک محتوای رسالت آنها دست به حربه انکار و تحقیر
و کشتار زدهاند.
دوم: تحجر دینی. آنها که به ظاهر متدین به دین انبیاء الهی بودهاند ولکن درک و
معرفتشان صرفا معطوف به امور محسوس و مادیات بوده است.
تا اینکه این جریان به عصر رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) میرسد و بعد از رحلت
ایشان شاهد نوع سوم از تحجر هستیم» یعنی تحجر جمعی به معنای تحجر دینی در قالب
خلافت و حاکمیت.
Wisdom means deep thinking and fathoming the core inside of things; in
contrast, intellectual petrifaction means narrow-mindedness sufficing
only with the cortex and husk of things.
According to the Qur’anic verses and traditions and discursive
arguments, the universe is a graded system the stairs of which man -as a
combination of kingdoms of material and heavenly worlds- can ascend to
reach the proximity to God. Since the very beginning of delegation of
prophets, history came across two kinds of stagnation and intellectual
petrifaction against their divine and wisely guidance:
1. Political petrifaction, i.e. the opposition of unjust rulers who
compared their humanity to that of prophets failing to understand the
content of their mission; they thus came to deny belittle and murder
prophets.
2. Religious petrifaction, those who apparently treat faithfully but
their understanding does not go beyond the material and sensible things.
Still, there is a third kind so-called collective petrifaction that came
into being after the demise of holy Prophet in the form of political
leadership or caliphate.