خلاصة:
مقدمه:
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مهارت های اجتماعی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر مقطع ابتدایی(مقاطع دوم و چهارم ابتدایی) شهر اصفهان صورت پذیرفته است.
روش:
آزمودنی های این پژوهش شامل ۴۰ دانش آموز قربانی بود که براساس نمونه گیری چند مرحله ای، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ۲۰ نفری جایگزین شدند. مداخله آموزشی مبتنی بر مهارت های اجتماعی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در پس آزمون و پیگیری مقیاس سنجش روابط همگنان (ریجبی و اسلی) بر دو گروه کنترل و آزمایش مجددا اجرا شد.
نتایج:
یافته های تحلیل کوواریانس داده ها نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر مهارت های اجتماعی منجر به کاهش میزان رفتارهای قربانی و رفتارهای زورگویی کودکان قربانی شد.
نتیجه گیری:
بنابراین نتایج بیانگر این است که آموزش مهارت های اجتماعی می تواند باعث بهبود روابط این کودکان با گروه همگنان خویش شود.
Objective
The present study was the effectiveness training program based on social skills on the rate of victim behaviors of primary boy's school students in Isfahan city.
Method
based on multi-stage sampling of four Primary boys schools in Isfahan randomly selected and from among the second and fourth grades, 40 students victim Through Sociometry & Peer relationship questionnaire selected and assigned in control and experimental groups. Intervention based on Social skills was performed on the experimental group. In the Post-test and follow-up Peer relationship questionnaire were performed on two groups.
Results
Covariance analysis of data showed that Training program based on Social Skills leading to reduction of the victim, bullying behaviors of victim children was.
Conclusions
The results indicate that social skills training can improve peer relationship in children.
ملخص الجهاز:
کليدواژهها: برنامه آموزشي مبتني بر مهارتهاي اجتماعي، روابط با همگنـان، رفتارهـاي قرباني، رفتارهاي زورگويي Effectiveness Training program based onSocial Skills on the Rate of Reduction Victim Behaviors of Primary boys School Students in Isfahan City Mansore Moghtadaei Shole Amiri Hossein Molavi Nasim Esteki Azad Abstract Objective: PhY fhYiYdj ijkXo mUi jhY YZZYWjilYdYii jhUididg fheghUc VUiYX edieWiUb iaibbi ed jhY hUjY eZ liWjic VYhUliehi eZ fhicUho Veo'i iWheeb ijkXYdji id EiZUhUd Wijo- Method: VUiYX ed ckbji,ijUgY iUcfbidg eZ Zekh LhicUho Veoi iWheebi id EiZUhUd hUdXecbo iYbYWjYX UdX Zhec Ucedg jhY iYWedX UdX Zekhjh ghUXYi, ts ijkXYdji liWjicPhhekgh SeWiecYjho&LYYh hYbUjiedihif gkYijieddUihY iYbYWjYX UdX UiiigdYX id Wedjheb UdX YnfYhicYdjUb ghekfi- EdjYhlYdjied VUiYX ed SeWiUb iaibbi mUi fYhZehcYX ed jhY YnfYhicYdjUb ghekf-Ed jhY Leij,jYij UdX Zebbem, kf LYYh hYbUjiedihif gkYijieddUihY mYhYfYhZehcYX ed jme ghekfi- Results: ?elUhiUdWY UdUboiii eZ XUjU ihemYX jhUj PhUididg fheghUc VUiYX ed SeWiUb Saibbi bYUXidg je hYXkWjied eZ jhY liWjic, Vkbboidg VYhUliehi eZ liWjic WhibXhYd mUi- Conclusions: PhY hYikbji idXiWUjY jhUj ieWiUb iaibbi jhUididg WUd icfhelY fYYh hYbUjiedihif id WhibXhYd. Keywords: PhUididg fheghUc VUiYX ed SeWiUb Saibbi, LYYh NYbUjiedihif,RiWjic UdX Bkbbidg BYhUliehi مقدمه روابط با همگنان ١ يکي از مهم ترين جنبه هاي رشد اجتماعي کودکان است (رايس ، 2 ترجمه فروغان، ١٣٨٧).
در اين پژوهش تمرکز اصلي آموزش مبتني بر مهارتهاي اجتماعي برگرفته از برنامه آموزشي مهارتهاي اجتماعي ديدگاههاي فرانکل و ميات ٤(٢٠٠٣)، کارتلج و ميلبرن (ترجمه نظري نژاد، ١٣٧٢) و راهنماي آموزشي سازمان بهزيستي کشور از (فتحعلي لواساني، ١٣٨٠)، براي کاهش رفتارهاي قرباني از خلال مهارتهاي اجتماعي در کودکاني است که نقش قرباني را در مقابل همگنان خود دارند.