خلاصة:
مقدمه:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جنس در همدلی انجام شد.
روش:
۱۱۷ شرکت کننده، فیلمهائی را از ورود آسیب به یک مرد، یک زن و یک کودک مشاهده کردند. به علاوه، همه شرکت کنندگان به «شاخص واکنش میان فردی» برای سنجش همدلی خصیصه ای پاسخ دادند.
نتایج:
نتایج نشان داد زنان در هر سه موقعیت، واکنش شدیدتری به آسیب به یک فرد نشان دادند (۰۱/ ۰ >p ). همچنین، زنان در همدلی هیجانی نمره بالاتری گزارش کردند (۰۱/ ۰ >p ). بررسی جنسیت هدف همدلی نشان داد که آزمودنی های هر دو جنس با آسیب به یک زن، همدلی بیشتری نشان دادند (۰۱/ ۰ >p ).
نتیجه گیری:
بر پایه این یافته ها زنان در همدلی با درد، بر مردان برتری دارند و برتری زنان در همدلی خصیصه ای، محدود به همدلی هیجانی است. جنسیت هدف همدلی نیز نقش مهمی در شدت تجربه همدلی دارد.
Introduction
this study aimed to investigate the role of gender in empathy.
Method
117 participants watched videos of injuring a man, a woman and a child. In addition, all participants answered Interpersonal Reactivity Index to assess dispositional empathy.
Results
results showed that females had stronger reactions to all three situations of harm to others (p<0.01). Females also reported higher emotional empathy (p<0.01). A look into gender of object of empathy showed that subjects of both gender had empathy when a woman was injured (p<0.01).
Conclusions
according to these findings females show more empathy than males, and prevalence of females in dispositional empathy is limited to emotional empathy. Gender of object of empathy plays an important role in intensity of experienced empathy.
ملخص الجهاز:
نتايج: نتايج نشان داد زنان در هر سه موقعيت، واکنش شديدتري به آسيب به يک فرد نشان دادند (01/0 نتيجه گيري: بر پايه اين يافته ها زنان در همدلى با درد، بر مردان برتري دارند و برتري زنان در همدلى خصيصه اي، محدود به همدلى هيجانى است.
موقعيت هاي اجتماعي و هيجاني اي که همدلي را فرا ميخوانند، ميتوانند بسته به احساسات تجربه شده توسط مشاهده گر و رابطه هدف با مشاهدهگر، نسبتا پيچيده شوند.
ماهيت چندوجهي و ترکيب گويه هاي اين چهار مقياس را که توسط ديويس ساخته شده است ، ديگران تاييد کردند.
يافته ها براي مقايسه دو جنس در متغيرهاي پژوهش از آزمون تي مستقل استفاده شد که خلاصه نتايج آن در جدول ١ارائه شده است .
براي مقايسه نقش جنس هدف همدلي (فرد آسيب ديده) از آزمون تي وابسته اسـتفاده شد که خلاصه نتايج آن در جدول ٢آورده شده است .
جدول ٣- ضرايب همبستگي متغيرهاي پژوهش آسيب به يک زن آسيب به يک مرد آسيب به يک کودک متغيرها زنان مردان زنان مردان زنان مردان اتخاذ ديدگاه ٠٣٦٠٣٧- ٠٣١٠٤٠- ٠٣٧ -0/18 توجه همدلانه 0/24 -0/24 -0/36 0/22 0/27 -0/24 آشفتگي شخصي ٠/٠٠ -0/18 -0/08 -0/21 0/09 0/01 تخيل -0/42 -0/01 -0/32 0/01 0/04 -0/21 p همانطور که در جدول ٣مشاهده مي شود، در هر دو جنس اتخاذ ديدگاه با آسيب به ديگران همبسته است .
در ميان متغيرهاي خصيصه اي زنان در همدلي هيجاني (توجه همدلانه و آشفتگي شخصي) نمره بالاتري گزارش کردند.
فيض آبادي و همکارانش (١٣٨٦) نيز جنس را تنها براي نمره هاي همدلي هيجاني (توجه همدلانه و آشفتگي شخصي) پيش بيني کننده معناداري گزارش کردند.
Journal of Personality and Social Psychology,71,464-478.
Journal of Personality and Social Psychology,71,464-478.
Personality and Social Psychology Review, 15(2),180-198.