خلاصة:
مقدمه
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیش بینی کنندگی پرخاشگری آشکار و رابطه ای توسط مراحل پردازش اطلاعات اجتماعی و ابعاد آگاهی از هیجانات در دانش آموزان مدارس عادی ابتدایی بود.
روش
از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز چهار مدرسه دخترانه و پسرانه انتخاب شد که تعداد نمونه ۱۲۰ دانش آموز دختر و ۱۰۵ دانش آموز پسر بود. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسش نامه پرخاشگری آشکار و پرخاشگری رابطه ای شهیم (۱۳۸۵)، پرسشنامه داستان های اجتماعی برایان و تورکاسپا (۱۹۹۴) و پرسشنامه آگاهی از هیجانات و ابعاد آن ریف (۲۰۰۸) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل های رگرسیونی چندگانه با نرم افزار SPSS ۱۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین انواع پرخاشگری و مرحله روشنگری پردازش اطلاعات اجتماعی و ابعاد تفکیک هیجانات، توجه به هیجانات دیگران، مخفی نکردن هیجانات و تجزیه و تحلیل هیجانات همبستگی معنادار وجود دارد (۰۱/۰ >p). تحلیل های رگرسیونی چندگانه برای پیش بینی انواع پرخاشگری توسط مراحل پردازش اطلاعات اجتماعی نشان داد که تنها مرحله سوم (روشنگری اهداف)، پیش بینی کننده هر دو نوع پرخاشگری است. همچنین تحلیل های رگرسیونی چندگانه برای پیش بینی انواع پرخاشگری توسط ابعاد آگاهی از هیجانات نشان داد که دو بعد تفکیک هیجانات و تجزیه و تحلیل هیجانات پیش بینی کننده پرخاشگری آشکار و ابعاد توجه به هیجانات دیگران و تجزیه و تحلیل هیجانات پیش بینی کننده نوع رابطه ای پرخاشگری است.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که روشنگری اهداف با رفتار پرخاشگری ارتباط دارد؛ ابعاد آگاهی از هیجانات پیش بینی کننده انواع پرخاشگری در کودکان بود. با توجه به این نتایج می توان به نقش کلیدی آگاهی از هیجانات و پردازش اطلاعات اجتماعی در کاهش رفتار پرخاشگرانه اشاره کرد.
Introduction
The purpose of the present study was to investigate the relationship between overt / relational aggression, the stages of social information processing and dimensions of emotional awareness.
Method
120 girl and 105 boys were randomly selected from elementary schools in Shiraz city. The Overt/ Relational Aggression of Shahym (1385), the Social Stories of Brian and Turkaspa (1994) and the Emotional Awareness of Rieffe et al, (2008) were used as instruments in this research. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and multiple regressions.
Results
The findings of the study revealed significant correlation between two types of aggression and the stage of goals clarification in the social information processing. Also, there were significant correlations between types of aggression and different dimensions of emotions including: differentiating emotion, attending to others emotion, not hiding emotion and analyses of emotions. Data analyses showed that social information processing only in third steps can predict both types of aggression. Also, overt aggression was predicted by the dimensions of differentiating emotion and analyses of emotions. The results revealed that, dimensions of attending to others emotions and analyses of emotions were predicted by relational aggression.
Conclusion
The finding of this study revealed that there is a significant relationship between goals clarification and aggression behavior; dimension of emotional awareness could predict aggression. According to these results it can be noted to key roles of emotional awareness and social information processing in reducing aggression.
ملخص الجهاز:
پيش آيندهاي شناختي پرخاشگري: مراحل پردازش اطلاعات اجتماعي و ابعاد آگاهي از هيجانات تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٣/١١/٣٠ تاريخ پذيرش مقاله :١٣٩٤/١٠/٥ 1 راضيه روشن 2 لعيا بشاش 3 ديبا سيف 4 بهرام جوکار چکيده مقدمه : هدف از پژوهش حاضر بررسي پيش بينيکنندگي پرخاشـگري آشـکار و رابطـه اي توسط مراحل پردازش اطلاعـات اجتمـاعي و ابعـاد آگـاهي از هيجانـات در دانـش آمـوزان مدارس عادي ابتدايي بود.
يافته ها: نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که بين انـواع پرخاشـگري و مرحلـه روشـنگري پردازش اطلاعات اجتماعي و ابعاد تفکيک هيجانات ، توجه به هيجانات ديگـران ، مخفـي نکـردن هيجانات و تجزيه و تحليل هيجانات همبسـتگي معنـادار وجـود دارد (٠/٠١ هيجانات نشان داد که دو بعد تفکيک هيجانات و تجزيه و تحليـل هيجانـات پـيش بينـيکننـدة پرخاشگري آشکار و ابعاد توجه به هيجانات ديگران و تجزيه و تحليل هيجانات پيش بينيکننـدة نوع رابطه اي پرخاشگري است .
تحقيقات نشان ميدهد که تکرار ارائـۀ خشـم ، ممکن است منجر شود تا کودکان فرض کنند که اغلب همسالان خشم بيشتري را نشان ميدهند و در نتيجه اين کودکان خشم و خصومت را در موقعيت هاي مبهم اجتماعي به فعاليت هاي همسالان - شان نسبت دهند و خود نيز به صورت خصومت آميز پاسخ دهند (اسچالتز١ و همکاران ، ٢٠٠٤) و نيـز شواهدي براي ارتباط ميان نقايص در فهم هيجانات کودکان ، پردازش اطلاعـات اجتمـاعي و ارائـۀ پرخاشگري وجود دارد (داج ، ٢٠٠٦)، اما تحقيقات نسـبتا کمـي نقـايص فهـم هيجانـات و پـردازش اطلاعات در دورة پيش دبستاني تا مدارس انتقالي ٢ را در بر ميگيرد (کريک و همکـاران ، ٢٠٠٦).