خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر برنامه پیشگیری و بهبود رابطه بر باورهای ارتباطی و نگرش به ازدواج زوجین در آستانه ازدواج انجام شد.
مواد و روش ها: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و یک دوره آزمون پیگیری بود. از جامعه آماری زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خصوصی مناطق 5،3،1 شهر تهران تعداد 40 نفر به روش در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابتدا پیشآزمون پرسشنامه باورهای ارتباطی آیدلسون و اپشتاین و مقیاس نگرش به ازدواج براتن و روزن اجرا شد سپس مداخله برنامه پیشگیری و بهبود رابطه برای گروه آزمایش اعمال شد و در ادامه پسآزمون و آزمون پیگیری اجرا شد و دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر برنامه پیشگیری و بهبود رابطه بر بهبود باورهای ارتباطی و نگرش به ازدواج زوجین در آستانه ازدواج تاثیر مثبت و معنیدار دارد (p≤0/001).
نتیجه گیری: نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که این تاثیر در طول زمان پایدار بود. بنابراین با استفاده از آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر برنامه پیشگیری و بهبود رابطه، میتوان باورهای ارتباطی و نگرش به ازدواج زوجین در آستانه ازدواج را بهبود بخشید.
Purpose: The aim of this study was to determine the effectiveness of premarital education based on prevention and relationship improvement programs on communication beliefs and attitudes toward coupleschr(chr('39')39chr('39')) marriage on the verge of marriage.
Materials and Methods: The research design was a quasi-experimental pre-test and post-test with a control group and a follow-up test period. From the statistical population of couples referring to private counseling centers in 5,3,1 districts of Tehran, 40 people were selected by available methods as a research sample. First, the pre-test of the Idleson-Epstein Communication Beliefs Questionnaire and the Bratton-Rosen Marriage Attitude Scale were administered. Was analyzed using repeated measures analysis of variance and post hoc test.
Findings: Findings showed that pre-marriage education based on prevention and relationship improvement program has a positive and significant effect on improving communication beliefs and attitudes toward marriage of couples on the eve of marriage (p≤0.001).
Conclusion: The results of post hoc test showed that this effect was stable over time. Therefore, by using premarital education based on the prevention and relationship improvement program, communication beliefs and attitudes toward the marriage of couples on the verge of marriage can be improved.