خلاصة:
جریانشناسی نواندیشی مسلمانان در راستای خوانش دوبارۀ علوم اسلامی، گرایشی نو پدید در یک قرن اخیر است. این جریان با رویکرد به دستاوردهای تمدن اروپایی در گسترۀ مبانی علمی و معرفتی نخست در میان نواندیشان مسلمان عرب گسترش یافت. پدیدۀ یاد شده با استقبال از مطالعات جدید علوم انسانی، مانند ساختارگرایی، زبانشناسی، معناشناسی و انسانشناسی و دیگر دانشهای وابسته به آنها توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب هم چون حسن حنفی، نصر حامد ابوزید، محمدعابدالجابری و محمد ارکون -که به نواعتزالیان شناخته میگردند- به منظور پاسخگویی به پرسشهایی که از تقابل اسلام و مدرنیته سرچشمه میگرفت، به تجدید نظر در سنت و میراث کهن و خاستگاه باورهای دینی و پذیرش مدلهای معرفتی و دستاوردهای دانشهای نوین جهان مدرن غرب و کاربست آنها در سرمایههای علمی و عقلی تمدن اسلامی انجامید. این جستار با روش توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی شاخصهها و مؤلفههای بنیادین نوگرایی و شناخت زمینههای تاریخیاش تأثیر آن را در جنبش نواندیشی و نقد گفتمان دینی در جوامع اسلامی و دیدگاههای کلی نوع اعتزالی مذکور بررسی مینماید تا چشماندازی نو و قضاوتی منصفانه برای شناخت و تحلیل و نقد این جنبش اثرگذار در دورۀ معاصر ارایه دهد.
Studying the trend of Muslim scholars' intellectual modernism in line with a re-reading of Islamic sciences has caused to a new trend in the recent century. This trend first developed in accordance with the approach of European civilizations achievements in the spectrum of scientific and epistemological principles among Arab Muslim intellectual modernism. This phenomenon was faced with welcoming new studies in humanities such as structuralism, linguistics, semantics, anthropology, and other affiliated sciences to them by a number of outstanding contemporary Arab intellectuals such as Hassan Hanafi, Hamed Abouzayd, Nasr, Muhammad Abed Aljaberi, and Muhammad Arkoun known as new-E'tizalis. To voice the misgivings against the problems raised for the confrontation of Islam and modernity, it led to a review of tradition and ancient heritage as well as the origins of religious beliefs and reception of epistemological patterns and modern Western world achievements and their applications in the scientific and intellectual Islamic treasures. Deploying a descriptive-analytical research method and studying the criteria and fundamental factors of modernity and knowing its historical backgrounds, the researcher studies its effects on modernism movement and criticism of religious discourse in Islamic communities. Thus, the general views of new-E'tizlis are discussed so that a new perspective and a fairs judgment to the knowledge, analysis and criticism of this influential movement in the contemporary era are presented.