خلاصة:
چکیده
هدف ما در این مطالعه مقایسه تاثیر روشهای تعلیم اکتشافی و تعاونی محور از جنبه خلاقیت و
انعطاف پذیری دانشآموزان مذ کر در پایه سوم ابتدایی در منطقه ۴ تهران در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶
بوده است. روش تحقیق نیمه تجربی با پیش آزمون- پس آزمون و دو گروه تجربی در اینجا استفاده شدند.
جامعه اماری متشکل از کلیه دانشاموزان مذ کر در منطقه ۴ تهران بوده که توسط نمونهبرداری تصادفی
خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها از طریق تستهای تورانس تفکر خلاق گرد آوری شد. نتایج
با استفاده از امارهای استنباطی و آمارهای استنتاجی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان دادند که
تدریس به شیوه تعاونی محور کارایی بیشتری نسبت به روش اکتشافی از جنبه انعطافپذیری در یا دگیری
دروس دارد. در کل: نتایج برتری روش تعاونی محور را در تقویت خلاقیت و انعطاف پذیری دانش آموزان
در مدارس ابتدایی نشان میدهند.
ملخص الجهاز:
com چکيده هدف ما در اين مطالعه مقايسه تاثير روشهاي تعليم اکتشافي و تعاوني محور از جنبه خلاقيت و انعطافپذيري دانش آموزان مذکر در پايه سوم ابتدايي در منطقه ٤ تهران در سال تحصيلي ٢٠١٦-٢٠١٥ بوده است.
٣٧١ مقايسه اي بين تاثير روشهاي تعليم اکتشافي و تعاوني محور از جنبه خلاقيت و انعطافپذيري در دانش آموزان ابتدايي (مطالعه موردي: دانش آموزان پسر پايه سوم منطقه ٤ تهران) سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ جدول ٢ نتايج آزمون لوين و آزمون T را با توجه به ميانه نمرات انعطافپذيري در پيشآزمون شامل تساوي واريانس ها ارائه ميدهد.
آمارههاي تشريحي مرتبط با ميانه نمرات خلاقيت در دو گروه در پيش آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣٧٢ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ با توجه به نتايج در پيشآزمون (جدول ٣)، ميانه نمرات دانش آموزاني که به آنها به شيوه همکاري محور تدريس شده نسبت به دانش آموزاني که به انها به شيوه هدايتي- اکتشافي تدريس شده، بالاتر هستند.
٣٧٣ مقايسه اي بين تاثير روشهاي تعليم اکتشافي و تعاوني محور از جنبه خلاقيت و انعطافپذيري در دانش آموزان ابتدايي (مطالعه موردي: دانش آموزان پسر پايه سوم منطقه ٤ تهران) سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ جدول ٦ نتايج آزمون لوين و آزمون T را با توجه به ميانه نمرات انعطافپذيري در پس آزمون حاوي تساوي واريانس ها ارائه ميدهد.