خلاصة:
«مرگ و نوزایی» یکی از مهم ترین که نالگوها در مطالعات یونگ به حساب می آید. از
منظر یونگ، این مفهوم همواره به یک معنی به کار نم یرود. وی این مفهوم را در پنج وجه
گوناگون مورد بررسی قرار داده است؛ انتقال نفس، تناسخ، رستاخیز، نو شدن، و شرکت
در فرایند دگرگونی پنج شکل مختلف مرگ و تولد مجدد است. در این مقاله، ابتدا به
معرفی اشکال مختلف مرگ و نوزایی در اندیشه یونگ پرداخته، سپس داستان«طوطی و بازرگان»
مثنوی را از این منظر بررسی کرده و نشان داده ایم که مرگ خودخواسته و حیات
مجدد طوطی (که در داستان می تواند نماد جان و حتی خود مولانا باشد) نشانگر شکل
چهارم ولادت مجدد (نو شدن) در اندیشه یونگ است که موجودی جسمانی و انسانی را
به موجودی روحانی و الهی تبدیل می کند.
ملخص الجهاز:
وي اين مفهوم را در پنج وجه گوناگون مورد بررسي قرار داده است ؛ انتقال نفس ، تناسخ ، رستاخيز، نو شدن ، و شرکت در فرايند دگرگوني پنج شــکل مختلف مرگ و تولد مجدد اســت .
در اين مقاله ، ابتدا به معرفي اشکال مختلف مرگ و نوزايي در انديشه يونگ پرداخته ، سپس داستان «طوطي و بازرگان » مثنوي را از اين منظر بررسي کرده و نشان داده ايم که مرگ خودخواسته و حيات مجدد طوطي (که در داســتان مي تواند نماد جان و حتي خود مولانا باشد) نشانگر شکل چهارم ولادت مجدد (نو شدن ) در انديشه يونگ است که موجودي جسماني و انساني را به موجودي روحاني و الهي تبديل مي کند.
در هر صورت ، چه بخواهيم داستان را با شکل اول تفسيري آن و چه با شکل دوم آن تفسير کنيم ، اين داستان يکي از بهترين نمونه ها براي تبيين کهن الگوي مرگ و تولد مجدد در ادبيات عرفاني است ؛ مرگ خودخواســته طوطي که در نهايت منجر به حيات جديدي مي شود يادآور نوع دوم از شــکل چهارم ولادت مجدد در انديشــه يونگ است که پيش از اين در قسمت نظري بدان اشاره کرديم ؛ اين نوع ولادت عبارت است از ولادت مجدد کامل فرد که باعث تغيير طبيعت ذاتي فرد شــده و او را از موجودي جســماني به موجودي روحاني و الهي بدل مي کند.