خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش نیمهتجربی بررسی تاثیر اجرای الگوی مدیریت آموزش بر اساس رویکرد
مهندسی مجدد در درس مطالعات اجتماعی بر بهبود یادگیری و نگرش شاگردان بود. جامعه آماری
شاگردان دختر سال اول دبیرستان بنتالهدی در شهریار را شامل میشد که در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ به
تحصیل اشتغال داشتند. از مدرسه مذکور دو کلاس هر یک شامل ۳۰ شاگرد به روش نمونهگیری در
دسترس به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. سپس الگوی مدیریت آموزش بر اساس رویکرد
مهندسی مجدد برای گروه آزمایش و روش تدریس متداول برای گروه کنترل به عنوان متغیر مستقل به
کار گرفته شد. پیشآزمون معلمساخته معلومات قبلی شاگردان را و پسآزمون معلمساخته تاثیرات الگو و
آموزش متداول را مقایسه کرد. همچنین نگرش شاگردان گروه آزمایش درباره الگو با استفاده از
پرسشنامه محققساخته سنجیده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از آزمون بهوسیله
10۸ تفاوت معنادار تاثیر الگوی مدیریت آموزش بر اساس رویکرد مهندسی مجدد را بر بهبود
یادگیری و نگرش مثبت شاگردان در گروه آزمایش نشان داد. این نتیجه کاربرد الگو را در مباحث دیگر
مناسب میداند
ملخص الجهاز:
نتايج تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده از آزمون به وسيله ANCOVA تفاوت معنادار تأثير الگوي مديريت آموزش بر اساس رويکرد مهندسي مجدد را بر بهبود يادگيري و نگرش مثبت شاگردان در گروه آزمايش نشان داد.
با توجه به آنچه گفته شد، ما بايد به مهندسي مجدد در کلاس هاي درس خود همت گماريم و روش هاي تدريس سنتي را- که به هيچ وجه شاگردان را براي دنياي متحول امروزي آماده نمي کند-کنار بگذاريم و از آنجايي که آموزش محصولي است که به مشتريان نظام آموزشي - که مي توانيم بگوييم همۀ جامعه را دربرمي گيرد- ارائه مي شود، بايد گامي در جهت مطابقت با اين تغييرات برداريم و براي کسب دانش ، پرورش ذهن ، استعداد شناخت خود، آگاهي از موهبت ها و استعدادهاي خويش و به کار انداختن قواي ذهني خلاق و پرتخيل ، غلبه بر انگيره هاي نامطلوب و ويرانگر و ايفاي نقش مسئولانه و....
بعد از ارزشيابي به عمل آمده در مرحلۀ قبل از شاگردان ، آنها در اين مرحله فرصت مي يابند تا از يافته هاي مطالعۀ آزاد و تجارب خود به صورت گروهي (گروه هاي اصلي) استفاده کنند و به ترسيم بخش مورد نظر به صورت نمودار مطلوب تدريس که مورد توافق همۀ اعضاي گروه باشد بپردازند.
Math Education Management by Using Jigsaw Cooperation Pattern and its Effects on Educational Progress and Social Skills Development of the First Grade of Secondary School Boys in Sardasht City, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University.